Vés enrere Robin M. Hogarth, premiat per l’European Association for Decision Making

Robin M. Hogarth, premiat per l’European Association for Decision Making

El professor emèrit del Departament d’Economia i Empresa de la UPF va rebre el passat 20 d’agost, a Viena, l’EADM Lifetime Achievement Award en reconeixement a la seves contribucions en l’àmbit de la presa de decisions.

08.09.2023

Robin M. Hogarth, professor emèrit del Departament d’Economia i Empresa de la Universitat Pompeu Fabra, va rebre el Lifetime Achievement Award, convocat per l’European Association for Decision Making (EADM), una organització interdisciplinària dedicada a l'estudi de les teories normatives, descriptives i prescriptives de la presa de decisions.

Es tracta de la primera edició d’aquest premi, que té com a objectiu reconèixer l’èxit i les contribucions d’una persona que hagi dedicat la seva recerca a l’àmbit de la presa de decisions, particularment dins l’entorn de l’EADM. Robin M. Hogarth va recollir el guardó el passat 20 d’agost en el marc del congrés Subjective Probability, Utility, and Decision Making (SPUDM 2023), celebrat a Viena.

Robin M. Hogarth: "Aquest guardó es deu als nombrosos companys i estudiants que van il·luminar la meva carrera professional, i els agraeixo haver compartit el meu camí amb ells”

Després de recollir el premi de mans d’Eldad Yechiam, president electe de l’EADM, Robin M. Hogarth va pronunciar la ponència “Reflections on judgmental ability” (Reflexions sobre la capacitat de judici), en què va recordar el primer congrés de SPUDM al qual va assistir, l’any 1973, i que es va celebrar a la Universitat de Roma.

Durant aquella llunyana conferència, el mateix Robin M. Hogarth va fer una pregunta a un dels ponents, relacionada amb el judici humà, i en la seva intervenció a Viena va aprofitar per fer una reflexió sobre com havia evolucionat el coneixement sobre aquesta matèria: “Fins a quin punt és bo el judici humà?”, “Què podem dir sobre la validesa del judici humà cinquanta anys després?”, es va preguntar.

Algunes de les seves respostes,  a mode de conclusió, van ser que els biaixos cognitius en les tasques probabilístiques són reals, però es poden superar amb un entrenament específic; que no es pot fer una valoració global perquè no és clara quina és la població que cal tenir en compte en els judicis, o que el  sistema de judici humà és extraordinàriament adaptable.

Al principi de les seves paraules, el professor Hogarth va afirmar que “és un gran honor rebre aquest premi per les contribucions de tota la vida. Tanmateix, tot i que sóc la persona que rep el premi, no estaria en aquesta posició si no hagués tingut –al llarg dels anys- un grup de companys i estudiants tan destacable amb qui col·laborar. Així doncs, el guardó es deu als nombrosos companys i estudiants que van il·luminar la meva carrera professional, i els agraeixo haver compartit el meu camí amb ells”.

Robin M. Hogarth durant la seva ponència a SPUDM 2023

Expert en la psicologia del judici i la presa de decisions

Robin M. Hogarth és professor emèrit del Departament d’Economia i Empresa de la UPF, una institució a la qual va arribar l’any 2000, i en què ha desenvolupat una llarga carrera acadèmica: en una primera etapa, fins al 2012, va ser professor d’investigació ICREA. Actualment, continua actiu en els seus propis projectes de recerca.

Anteriorment a la seva arribada a la UPF, va exercir durant prop de vint anys a la Universitat de Chicago (on es va doctorar l’any 1972). En aquesta institució nord-americana, en què va ser professor Wallace W. Booth de Ciències del Comportament, va ocupar els càrrecs de vicedegà i director del Center for Decision Research, i va ajudar a establir el seu programa d’Executive MBA a Europa.

La seva recerca s'ha centrat principalment en la psicologia del judici i la presa de decisions, i ha publicat diversos llibres en aquests àmbits, el darrer dels quals, juntament amb Emre Soyer, titulat The Myth of Experience: Why We Learn the Wrong Lessons and Ways to Correct Them (New YorK. PublicAffairs, 2020). Expresident tant de la Society for Judgment and Decision Making com de l’European Association for Decision Making, va ser nomenat doctor honoris causa per la Universitat de Lausana (Suïssa) el 2007.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació