Vés enrere Quatre professors de la UPF intensificaran la seva recerca gràcies als ajuts ICREA Acadèmia 2022

Albert Banal Estañol i Gaël Le Mens (Departament d’Economia i Empresa), Cristina López-Rodríguez (Departament de Medicina i Ciències de la Vida) i Rubén Moreno Bote (Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions) rebran un ajut amb una durada de cinc anys. D’aquesta manera, ja són 26 els investigadors i investigadores de la Universitat vinculats a set departaments diferents que actualment tenen ajuts ICREA Acadèmia vigents.

07.03.2023

L’edició 2022 del programa ICREA Acadèmia, resolta recentment, ha distingit tres investigadors i una investigadora de la UPF en una convocatòria que ha seleccionat una quarantena de persones expertes de diferents àmbits del coneixement en el marc del sistema universitari català. Els ajuts estan dotats amb 40.000 euros anuals, durant un període de cinc anys, per tal que els seleccionats, que es troben en una fase activa i expansiva, puguin intensificar la seva carrera investigadora.

Els investigadors de la UPF distingits i departament al qual pertanyen són Albert Banal Estañol i Gaël Le Mens (Economia i Empresa); Cristina López-Rodríguez (Medicina i Ciències de la Vida, MELIS) i Rubén Moreno Bote (Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, DTIC). Albert Banal Estañol i Gaël Le Mens és la primera vegada que obtenen aquest ajut, i Rubén Moreno Bote i Cristina López-Rodríguez, la segona.

Altres professors i professores de la UPF que actualment gaudeixen d’ajuts ICREA Acadèmia, concedits en edicions anteriors, i departaments als quals estan vinculats són els següents:

• MELIS: Jordi García Ojalvo, Elena Hidalgo, Rafael Maldonado, Eulàlia de Nadal, Francesc Posas, Cristina Pujades i Olga Valverde
  • DTIC: Davinia Hernández Leo, Antoni Ivorra, Angel Lozano, Gemma Piella, Núria Sebastián i Xavier Serra
  • Ciències Polítiques i Socials: Joan Benach, Jacint Jordana, Ignacio Lago i Mariano Torcal
  • Humanitats: Alexandre Coello i María Morrás
  • Traducció i Ciències del Llenguatge: Louise McNally
  • Dret: Aida Torres
  • Economia i Empresa: Libertad González

Els ajuts ICREA Acadèmia, que han complert la catorzena edició, són una iniciativa que contribueix a retenir el talent investigador de Catalunya. Concedits per la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), distingeixen la trajectòria investigadora de professorat que desenvolupa la seva activitat en alguna de les universitats públiques catalanes i que està impartint docència.

Breu resum de la recerca que porten a terme els quatre investigadors de la UPF seleccionats

Albert Banal Estañol és professor agregat Serra Húnter del Departament d’Economia i Empresa de la UPF, membre dels grups de recerca en Business Economics and Industrial Organization i Finance and Accounting, director del Master of Science in Finance and Banking de la UPF-BSM i subdirector del màster en Economics of Energy, Climate Change and Sustainability de la BSE. La seva recerca es troba a la intersecció dels camps de l'organització industrial i les finances corporatives. Algunes de les seves línies de recerca són les causes i les conseqüències de l'augment espectacular de la propietat comuna entre empreses que competeixen entre si a tot el món; el finançament de la pròpia investigació acadèmica, i el funcionament i l’eficiència dels mercats energètics.

Gaël Le Mens  és catedràtic del Departament d'Economia i Empresa de la UPF, professor associat de la BSE i docent de la UPF-BSM. La seva recerca se centra en com l'entorn social i els processos d'aprenentatge afecten la inferència, el judici i la valoració. El seu enfocament teòric actual s'orienta al desenvolupament de models sobre la influència de les categories en la inferència i la valoració, models sobre com els polítics aprenen i reaccionen als comentaris a Twitter i models sobre la dinàmica de la valoració col·lectiva (per exemple, la puntació de ressenyes en línia) i la popularitat. El professor Le Mens comprova les prediccions dels models mitjançant l'ús de diversos mètodes, l'estimació de models d'aprenentatge per reforç i l'anàlisi de dades textuals a través de l'aprenentatge profund (models BERT i GPT3), així com mitjançant una combinació d'experiments en línia i de laboratori.

Cristina López-Rodríguez, catedràtica del Departament de Medicina i Ciències de la Vida, és investigadora principal del Grup de Recerca en Immunologia i coordina el màster en Recerca Biomèdica de la UPF. El seu grup està interessat en la connexió entre inflamació i malaltia, estudiant com s'equilibren les respostes immunes pro i antiinflamatòries per beneficiar l'organisme, i com el balanç entre ambdues determina per exemple el control de patògens, la progressió de tumors i el rebuig de trasplantaments . El grup aborda aquestes preguntes enfocant-se en la identificació de mecanismes que regulen l'expressió gènica i la configuració de la cromatina com a punts de control de la resposta inflamatòria.

Rubén Moreno Bote, catedràtic del DTIC, és coordinador del Grup de Recerca en Neurociència Teòrica i Cognitiva del Centre de Cognició i Cervell (CBC). La seva recerca se centra en el vincle entre l'activitat neuronal, la percepció, i el comportament i la presa de decisions. En els darrers anys ha analitzat el 'codi neuronal' (és a dir, el format en què es codifica la informació en l'activitat neuronal), amb especial èmfasi en les fonts d'errors perceptius i de presa de decisions per errors de codificació o descodificació. Actualment, l’objectiu de la seva recerca és avançar encara més en la comprensió d'aquests vincles, explorant nous territoris del comportament.

Per a més informació

Notícia publicada per: