Vés enrere Dos projectes centrats en el consum de drogues i en la competència en els mercats seran finançats per la Fundación Ramón Areces

Judit Vall Castelló i Albert Banal Estañol, professors del Departament d’Economia i Empresa de la UPF, estaran al capdavant d’aquestes recerques, que tenen com a objectiu ajudar les autoritats en la presa de decisions.

03.11.2016

Dos projectes liderats per professors del Departament d’Economia i Empresa de la UPF han estat seleccionats per la Fundación Ramón Areces, en el marc del concurs d’ajudes a la recerca en Ciències Socials que convoca anualment aquesta institució orientada al mecenatge científic.

Es tracta de “Problemas de competencia de la inversión institucional”, d’Albert Banal Estañol, director acadèmic del Master of Science in Finance and Banking (UPF-BSM), i “Evolución de los efectos de la edad legal del consumo de alcohol sobre el consumo de drogas legales e ilegales y sobre la salud”, de Judit Vall Castelló, directora d’Investigació en el Centre de Recerca en Economia i Salut (CRES-UPF).

Els dos projectes de recerca, que es troben entre la dotzena de seleccionats d'un total de 85 de presentats, tindran una durada de dos anys i seran finançats amb 36.000 euros cadascun. La Fundación Ramón Areces convoca anualment aquest concurs adreçat a investigadors i professionals menors de 40 anys, amb la voluntat de servir d’estímul a la realització d’estudis que siguin beneficiosos per a la societat i per a la comunitat científica internacional.

Els altres deu projectes selccionats aniran a càrrec d'investigadors vinculats a les universitats Miguel Hernández d'Elx, Autònoma de Barcelona (3 projectes), Navarra, Carlos III de Madrid (2 projectes) i Saragossa, juntament amb el Centro de Estudios Monetarios y Financieros (CEMFI) i l'IE Business School.

Quines polítiques funcionen millor per reduir el consum de drogues entre els joves?

L'estudi liderat per Judit Vall Castelló pretén identificar polítiques que ajudin les autoritats responsables de la lluita contra el consum de drogues a minimitzar el nombre d'adolescents que consumeixin alcohol i cànnabis.

“L’objectiu d’aquest projecte és poder informar les autoritats que intenten controlar el consum de drogues entre els adolescents per tal que tinguin una idea de quines són les polítiques que funcionen i quines no, i obrir noves possibilitats per millorar la salut dels joves. A més, la recerca serà molt útil per poder saber si aquestes polítiques permetran reduir la despesa tant en hospitals com en el sistema sanitari espanyol”, afirma Judit Vall.

L'estudi explotarà la variació regional en la introducció de la llei sobre l’edat legal del consum d’alcohol, que va augmentar l’edat mínima per consumir-ne dels 16 als 18 anys, i que es va introduir progressivament en les diverses comunitats autònomes de l’Estat durant les dècades del 1990 i 2000. “Volem avaluar quins efectes va tenir aquesta llei sobre el consum, no només de les drogues legals, sinó també de les il·legals, i sobre la salut de les persones”, apunta la investigadora del CRES-UPF.

Vídeo explicatiu del projecte a càrrec de la seva autora publicat al Youtube

Com l'augment d'inversors institucionals afecta la competència?

El projecte d'Albert Banal Estañol vol avaluar l'impacte que té sobre la competència entre empreses d'un mateix sector la significativa presència d'inversors institucionals entre els seus grans accionistes.

“Amb aquesta recerca s’analitzarà el fet que empreses que en un principi havien de competir entre elles tenen en comú alguns d’aquests inversors institucionals. Això fa que potser competeixin menys agressivament en el mercat de productes, a banda que pugui comportar un augment general dels preus i una pèrdua del benestar dels consumidors”, assegura Albert Banal.

El professor del Departament d’Economia i Empresa de la Universitat afirma que el seu projecte vol ajudar les autoritats que vigilen la competència a prendre decisions, ja que en general, “fins ara aquestes autoritats s’havien focalitzat en les fusions d’empreses que estan dins el mateix mercat, un procés que bàsicament posa dues companyies diferents sota el mateix paraigües. Nosaltres volem analitzar si aquestes participacions comunes en algunes empreses, tot i que continuïn sent independents, poden comportar el mateix tipus de problema”, explica.

>Vídeo explicatiu del projecte a càrrec del seu autor publicat a Youtube