Vés enrere Xifra rècord de participació al premi PRBB al millor treball de recerca de batxillerat

El 17 d'abril va tenir lloc el lliurament del premi PRBB que va coincidir amb la celebració de la primera edició de BioJúnior, una jornada per incentivar les vocacions científiques en què van participar tots els centres de recerca  i que va aplegar 300 assistents.
19.04.2015

­­

bioJunior - PRBB 262

El divendres 17 d'abril, al llarg del matí,  va tenir lloc el lliurament del  X Premi PRBB, que atorga la  Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF conjuntament amb el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB),  al millor treball  de recerca de batxillerat i, com a novetat, va coincidir amb la celebració de la primera edició de BioJúnior, una jornada adreçada a estudiants de secundària i batxillerat organitzada pel PRBB, en què van participar tots els centres de recerca residents del PRBB.

dades L'acte, que va tenir lloc a l'auditori del PRBB, a les 13.00 hores, va ser presidit per  Jordi Camí, director del PRBB i va comptar amb la presència d'alumnes participants al premi, familiars i professorat dels centres. També hi van ser presents  Joaquim Gea, degà de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la Universitat Pompeu Fabra i dos representants dels membres del jurat, els investigadors Marta Solís (CRG) i Mario Notari  (CMRB).

En aquesta nova edició del premi PRBB van ser guardonats els cinc millors treballs de recerca desenvolupats en qualsevol disciplina de les ciències de la salut i de la vida en els centres de secundària públics, privats o concertats de Catalunya, prèviament seleccionats pel seu centre. Enguany, a més,  el jurat va decidir atorgar dues mencions especials.

Han participat 301 alumnes de 2on. de batxillerat de tot Catalunya, 226 noies i 75 nois,  i s'han registrat i avaluat 270 treballs (alguns eren treballs de grup), la qual cosa ha suposat un increment de participació de quasi el doble.

Regulació del ferro en el cos humà

Guillem Ramírez Santos, alumne de l'Institut Jaume Vicens Vives de Girona,  per ser el guanyador del primer premi del PRBB va rebre un MacBook Air pel treball: " La regulació homeostàtica de Fe3+ al nostre organisme ". En aquest treball s'ha estudiat computacionalment la proteïna aconitasa i la seva relació amb la IRP1 (Iron Regulatory Protein 1), proteïna amb la mateixa seqüència d'aminoàcids, però amb diferent funció i conformació.

bio Junior - PRBB 065Com va explicar Ramírez Santos en l'exposició del cartell del treball que es va fer en la Sala Polivalent del PRBB divendres al matí, "els resultats de l'estudi per dinàmica molecular mitjançant el programari Virtual Molecular Dinamics (VMD) han confirmat la hipòtesi que tant l'aconitasa com la IRP1 són la mateixa proteïna. També es pot concloure que l'absència d'un clúster Fe4S4 al centre actiu és determinant per entendre els canvis estructurals que connecten les dues proteïnes i el mecanisme de regulació homeostàtica del ferro, ja que provoca una obertura independent de la presència del citrat".

A continuació, el treball ha estudiat el major lligant no proteic del ferro, que és el citrat. Com va seguir comentant el guanyador del primer premi, "mitjançant l'anàlisi computacional amb el programa Gaussian s'ha determinat la coordinació i el grau d'interacció del citrat amb el ferro, una interacció que és superior a la del citrat amb altres cations presents en el nostre organisme".

Primera edició de Biojúnior amb l'objectiu d'incentivar vocacions científiques

Aquest curs, com a novetat, el lliurament del premi PRBB ha coincidit amb la primera edició de BioJúnior, una jornada dirigida a estudiants de secundària i de batxillerat.

Uns 300 alumnes i professors van tenir l'oportunitat de fer una ruta guiada per les instal·lacions i grups de recerca del PRBB, escoltar una de les conferències científiques sobre medicina de precisió, cèl·lules pluripotents o les il·lusions del cervell i participar en les activitats que es van organitzar a la plaça interior de l'edifici, a càrrec de Barcelona Activa, l'Associació per a Promoure la Recerca Jove "Magma", i el grup d'investigadors i divulgadors de l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE), centre mixt UPF-CSIC,  "La Ciència al teu Món"; activitats totes elles dirigides a orientar els joves en el seu futur immediat i a estimular el seu interès per la recerca científica.

Conèixer el PRBB i els centres que el formen, escoltar els científics que hi treballen i trepitjar els laboratoris i serveis acompanyats dels mateixos investigadors va ser una experiència estimulant per iniciar futurs científics en aquest apassionant món.

Altres e-notícies de recerca relacionades:

Una aplicació per tractar una afecció oftalmològica, guanyadora del IX Premi PRBB 2014