Vés enrere Salvador Alsius pren possessió com a nou membre del Consell de l'Audiovisual de Catalunya

La candidatura del professor del Departament de Comunicació de la UPF i expert en ètica periodística va ser ratificada recentment pel Parlament per 116 vots a favor, cinc en contra i nou abstencions.
14.07.2014

D'esqwuerra a dreta: Yvonne Griley, Salvador Alsius i Eva Parera. FOTO: CACSalvador Alsius, periodista i professor del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra, ha pres possessió del càrrec de membre del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) en un acte que ha tingut lloc el 15 de juliol al Parlament de Catalunya i que ha estat presidit per la presidenta de la cambra legislativa, Núria de Gispert.

A l'acte hi han assistit tot els membres del CAC, així com l'expresident de l'organisme, Francesc Codina.

També han assistit el síndic major de la Sindicatura de Comptes, Jaume Amat, el president del Consell de Garanties Estatutàries i catedràtic de Dret Civil de la UPF, Joan Egea, i el secretari de Comunicació del Govern, Josep Martí.

Escollit pel Parlament per àmplia majoria

Salvador Alsius va ser escollit pel Parlament el passat 10 de juliol com a nou membre del CAC, l'organisme regulador que vetlla pel compliment de la normativa aplicable als mitjans de comunicació públics i privats del país.

En una votació secreta, la candidatura d'Alsius (l'únic periodista de l'òrgan, al qual la llei que el regula exigeix criteris de personalitat i independència) va sumar 116 vots favorables, 5 en contra i 9 abstencions, aconseguint així superar àmpliament els dos terços necessaris per ser elegit en primera votació.

A banda de Salvador Alsius, el Parlament va escollir Eva Parera, advocada i membre d'Unió Democràtica (Alsius i Parera passen a substituir en el càrrec a Elisenda Malaret i Josep Pont) i va ratificar Yvonne Griley, exdirectora de Política Lingüística. Les tres candidatures, les úniques presentades, comptaven amb l'aval de CiU i ERC i tots tres s'incorporen al CAC al costat deDaniel Sirera, Carme Figueras i Roger Loppacher, president el Consell.

Implicat en la vida acadèmica i expert en ètica periodística

Salvador Alsius i Clavera (Barcelona, 1948) és llicenciat en Ciències Econòmiques (1973) i en Ciències de la Informació (UAB, 1976) i doctor en Periodisme per la UPF (1996), amb la tesi  "Ètica i televisió informativa. Anàlisi comparativa dels codis deontològics de nou cadenes d'interès mundial", dirigida pel professor Josep Gifreu.

A la Pompeu Fabra ha estat vicedegà (2004-2005) i degà (2005-2008) dels Estudis de Periodisme i vicedegà de la Facultat de Comunicació (2008-2012). Les assignatures amb les quals té vinculació docent són les d'Introducció al periodisme audiovisual, Taller integrat de periodisme, Locució per a mitjans audiovisuals i Ètica i comunicació, aquesta darrera al máster en Comunicació Social.

Quant a recerca, és membre del Grup de Recerca en Periodisme (GRP), dins el qual és investigador principal de l'àrea "Ètica y excel·lència del periodisme". Els seus camps d'expertesa són l'ètica periodística, el retiment de comptes i la transparència i el text a la informació audiovisual.

Al llarg de la seva trajectòria ha tingut una presència activa als mitjans de comunicació de Catalunya. En premsa escrita, destaca la seva tasca al setmanari El món, a Diario de Barcelona, a El Periódico i a l' Avui. En televisió, va dirigir Memòria popular a TVE Catalunya i va presentar els programes Telenotícies Migdia, Telenotícies Nit, La Revista, Blanc o Negre i La Caixa Sàvia, tots ells a Televisió de Catalunya.

Fou degà del Col·legi de Periodistes entre 1997 i 2001 i és membre de la Reial Acadèmia de Doctors de Catalunya des del 2001.