Vés enrere El Departament i la Facultat de Comunicació homenatgen Salvador Alsius amb motiu de la seva jubilació

El divendres 1 de març de 2019 va tenir lloc al Campus de Comunicació-Poblenou de la UPF l’homenatge al professor i periodista Salvador Alsius amb motiu de la seva jubilació. La sala es va omplir, amb la presència de nombrosos professors i companys de professió d’Alsius, que volien agrair-li la tasca duta a terme dins el Departament de Comunicació de la UPF i el fet d’haver estat un dels fundadors dels estudis de Periodisme.

04.03.2019

Josep Fernàndez-Cavia, director del Departament de Comunicació, va ser l’encarregat d’obrir l’acte. Va destacar que Salvador Alsius va tenir un paper fonamental en la docència de la redacció integrada i en la investigació en ètica periodística, qualificant-lo com “un mestre del periodisme”. El degà, Jordi Balló, va comparar l’homenatjat amb el personatge literari del ‘segon’ Faust, per considerar que Alsius era una persona que trobava la felicitat en el confort dels altres i que la seva carrera acadèmica i professional l’havia dedicat sempre al bé comú. Aquesta primera part es va tancar amb les intervencions dels catedràtics Josep Maria Casasús i  Jaume Guillamet, que van destacar el bagatge d’Alsius en tres àmbits: com a professor, com a investigador i dins la governança de la facultat.

Seguidament, es va donar pas al primer diàleg, moderat per la professora Ruth Rodríguez. Es van projectar una sèrie de fotografies dels inicis de la carrera professional i acadèmica de Salvador Alsius, per tal de recordar algunes anècdotes i moments entranyables al costat dels seus col·legues i amics, Carlos Pérez de Rozas i Miquel de Moragas. Aquest primer va explicar les reunions que tenien els membres del Grup Democràtic de Periodistes, un grup que va ser clau perquè els periodistes estiguessin al costat de la llibertat i en el qual Alsius va ser molt actiu. Pérez va destacar la generositat i humanitat de Salvador Alsius i va assegurar que tenia la capacitat de posar una pausa quan feia falta per tal de contrarestar la immediatesa pròpia de la societat actual. Miquel de Moragas va fer referència a l’esforç col·lectiu d’Alsius i a la seva lluita professional en el camp de la democràcia i la societat.

El segon diàleg va estar moderat pel professor Xavier Ramon. En aquest hi van participar els professors Mònica Figueras i Marcel Mauri. Mònica Figueras va destacar la dimensió humana de Salvador Alsius i es va mostrar agraïda per tot el coneixement que li va aportar, tot emfasitzant el seu compromís institucional i la manera d’entendre la informació com un bé comú. Marcel Mauri va lloar la trajectòria d’Alsius al voltant de l’ètica periodística i va recordar com en l’àmbit periodístic va defensar la televisió pública i, en l’àmbit acadèmic, els drets dels professors ajudants. Xavier Ramon va tancar aquest segon diàleg tot citant alguns dels projectes d’investigació i llibres més significatius de la carrera de Salvador Alsius.

Carles Pont, director del grau de Periodisme, va cloure la sessió d’homenatge tot dient que “sempre que et trobes el Salvador, has de tenir temps”, ja que l’homenatjat acostuma a dir “com que no tinc temps, no tinc pressa”, i va destacar una vegada més la humanitat del protagonista de l’acte. Finalment, Salvador Alsius va dedicar unes paraules d’agraïment als organitzadors i a tots els assistents a la sessió.

Salvador Alsius i Clavera (Barcelona, 1948) és llicenciat en Ciències Econòmiques (1973) i en Ciències de la Informació (UAB, 1976) i doctor en Periodisme per la UPF (1996), amb la tesi  "Ètica i televisió informativa. Anàlisi comparativa dels codis deontològics de nou cadenes d'interès mundial", dirigida pel professor Josep Gifreu.

A la Universitat Pompeu Fabra ha estat vicedegà (2004-2005) i degà (2005-2008) dels Estudis de Periodisme i vicedegà de la Facultat de Comunicació (2008-2012). Quant a recerca, és membre del Grup de Recerca en Periodisme (GRP), dins el qual és investigador principal de l'àrea "Ètica y excel·lència del periodisme". Els seus camps d'expertesa són l'ètica periodística, el retiment de comptes i la transparència i el text a la informació audiovisual.

Al llarg de la seva trajectòria ha tingut una presència activa als mitjans de comunicació de Catalunya. En premsa escrita, destaca la seva tasca al setmanari El món, a Diario de Barcelona, a El Periódico i a l' Avui. En televisió, va dirigir Memòria popular a TVE Catalunya i va presentar els programes Telenotícies Migdia, Telenotícies Nit, La Revista, Blanc o Negre i La Caixa Sàvia, tots ells a Televisió de Catalunya.Fou degà del Col·legi de Periodistes entre 1997 i 2001 i és membre de la Reial Acadèmia de Doctors de Catalunya des del 2001.