Gener
Octubre
Novembre
Desembre

Vés enrere UPF.Ràdio ha participat en un llibre de l'Associació de Ràdios Universitàries

UPF.Ràdio ha participat en un llibre de l'Associació de Ràdios Universitàries

+ Ciencia. Cómo trabajar la divulgación científica desde las Radios Universitarias, que va ser presentat en el decurs de l'assemblea anual d'ARU celebrada recentment a Saragossa , inclou un article que parla de l'espai de l'emissora de la UPF Discursos del Caos.
26.11.2013

Imatge de l'assemblea d'ARU celebrada a Saragossa+ Ciencia. Cómo tra bajar la divulgación científica desde las Radios Universitarias és el títol del tercer llibre publicat per l'Associació de Ràdios Universitàries (ARU), de la qual forma part la UPF, i que inclou un article fet per UPF.Ràdio centrat en el seu programa Discursos del Caos.

L'obra vol reflectir la connexió entre la divulgació de la ciència i la radiodifusió universitària, així com el paper important que les emissores desenvolupen a l'hora de difondre els treballs dels investigadors.

Paloma Contreras-Pulido (Universidad de Huelva) i Macarena Parejo Cuéllar (Universitat d'Extremadura) són les coordinadores de  la publicació, que es va presentar en el marc del VI Seminario Internacional Radio y Red, celebrat a la Universitat de Saragossa el passat 22 de novembre, en el decurs del qual ARU va celebrar la seva tercera assemblea anual.

Durant l'assemblea d'ARU es van plantejar nous projectes i es va fer balanç pel que fa a les seves diferents comissions de treball, una de les quals, la d'Assessorament, Formació i Consultoria, està presidida per Josep M. Palau, professor del Departament de Comunicació i director d'UPF.Ràdio, present a la trobada.

L'Associació de Ràdios Universitàries (ARU), constituïda l'any 2011, reuneix un total de 24 emissores universitàries i 26 universitats, amb l'objectiu de potenciar el desenvolupament d'aquests mitjans, la cooperació entre ells i el foment de la recerca en comunicació i mitjans audiovisuals.

Discursos del caos, un programa de divulgació científica d'UPF.Ràdio

El capítol d'UPF.Ràdio inclòs en el llibre d'ARU presentat a Saragossa es titula " Discursos del caos, más allá de una experiencia personal", i està elaborat per Marina Vázquez, doctora en Comunicació Pública per la UPF i professora de la Escuela de Mercadotecnia de la Universitat de Colima (Mèxic), i César Colorado, doctorand en Comunicació Lingüística i Mediació Multilingüe de la UPF i coordinador d'UPF.Ràdio.

Ambdós, de nac Portada del llibreionalitat mexicana, van ser els productors i realitzadors de la sèrie radiofònica Discursos del Caos, de las metáforas científicas a las crónicas de café, en què es basa l'article: es tracta d'un espai de divulgació científica que es va emetre per UPF.Ràdio durant els anys 2010 i 2011, i actualment reconvertit en un nou projecte que s'està preparant.

L'article presenta l'experiència del programa i destaca, d'una banda, la importància de contribuir amb un espai informatiu dedicat a la divulgació periodística en el camp de les ciències socials i les ciències del llenguatge, àrees de recerca a les quals el periodisme científic ha prestat tradicionalment menys atenció que no pas a l'àmbit de les ciències naturals.

De l'altra, el treball remarca la utilitat de nous formats de distribució com el "podcast" i el "mailing"  per comunicar-se amb els oients a través d'Internet, i destaca el valor de la ràdio universitària com a eina fonamental per impulsar una comunicació i un perioidisme social basat en l'anàlisi, la crítica i la reflexió.

Alguns dels investigadors que van participar en el programa, molts dels quals fan la seva recerca en temes relacionats amb l'anàlisi del discurs, van ser els docents de la UPF Teun van Dijk, Montserrat Ribas, Juan Villoro (escriptor i professor convidat durant el curs 2011-2012), o Santiago López Petit (UB), Stanton Wortham (University of Pennsylvania) o Rolf Zwaan (Erasmus University Rotterdam), entr d'altres.

En les més de 200 pàgines que inclou + Ciencia. Cómo trabajar la divulgación científica desde las Radios Universitarias hi col·laboren un total de 13 emissores universitàries i 35 persones, entre divulgadors científics, coordinadors de cultura científica de diferents centres acadèmics i investigadors, així com directors de les ràdios, que comparteixen les seves experiències i l'anàlisi de la situació actual.