Vés enrere La UPF reconeix el filòsof Xavier Rubert de Ventós amb l’obertura del seu arxiu al campus de la Ciutadella

És un fons d’important valor cultural i científic en l’àmbit de la filosofia, la història de les idees i les humanitats classificat i processat durant els darrers cinc anys.

12.03.2024

La Universitat Pompeu Fabra va acollir la setmana passada l’acte de presentació de l’Arxiu Xavier Rubert de Ventós. Rubert de Ventós,  filòsof, escriptor i professor universitari, va fer la donació del seu arxiu personal a la institució l’any 2019, i va ser presentat el passat divendres al campus de la Ciutadella.

L’arxiu de Rubert de Ventós recull tots els aspectes i funcions de la seva vida: relacions familiars i socials, drets i deures socials, formació, treball, economia, oci i acció social, però especialment la seva producció intel·lectual i el fruit de la seva acció comunitària i social, principalment la religiosa i la seva militància política.

És un fons d’important valor cultural i científic en l’àmbit de la filosofia, la història de les idees i les humanitats en general, i es tracta d’un material d'una gran diversitat i riquesa, que abasta totes les èpoques de la vida del filòsof, en totes les seves dimensions i dedicacions.

El fons es troba a la segona planta de l’edifici del Dipòsit de les Aigües de la Biblioteca de la UPF.

Xita Rubert, filla del filòsof, va agrair l’acollida de l’arxiu: “El meu pare no va ser professor a la UPF, i que el meu pare volgués deixar aquí el seu arxiu parla bé de la Pompeu Fabra i de la voluntat d’acollir-lo. A ell no li agradaven els elogis de la personalitat, però un arxiu permet accedir a aquesta part més íntima. És important conservar aquest llegat, perquè dona a investigadors i estudiants informació sobre una època, no només intel·lectual, sinó també històrica”, va expressar.

L’acte de presentació va comptar amb la presència de la vicerectora de Cultura i Comunicació, Raquel Bouso, que va destacar la importància de l’acollida de l’arxiu en les instal·lacions de la Biblioteca, en l'edifici del Dipòsit de les Aigües: “La UPF vol mantenir molt viu aquest llegat, aquest pensament, cristal·litzat en les obres de l’arxiu, i també en les persones amb qui va tractar. És molt important que es pugui accedir a la seva vida privada i al seu procés creatiu per tot aquell que fa recerca en filosofia i historiografia”, va assegurar.

Xita Rubert va moderar una taula rodona al voltant del llegat del filòsof i de l’arxiu.

Abans del trasllat de l’arxiu a la universitat catalana, va ser processat durant gairebé dos anys al domicili de Rubert de Ventós. A partir del març del 2021 es va traslladar progressivament a les instal·lacions de la Biblioteca de la UPF, on es va continuar inventariant i processant, tasca duta a terme per Maria Elvira, tècnica professional en arxivística i antiga professora de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la UB i estreta col·laboradora de Rubert.

La importància dels arxius documentals

En la inauguració, en què van assistir familiars i col·laboradors del filòsof, es va poder fer una visita del fons documental de la mà d'Anna Magre, directora de la Biblioteca de la UPF, i d’Elvira, que va destacar la importància de la conservació dels arxius: “L’arxiu és la vida. És el que s’ha fet, el que no s’ha fet, i allò que s’ha volgut fer, però no s’ha pogut fer. Mostra la vida de la persona tal com va ser. Resulta molt més interessant que una novel·la o biografia”, va reflexionar en la taula rodona posterior.

Documentalment, a l’arxiu s’hi pot trobar correspondència personal, social i professional i documentació administrativa, econòmica i de treball amb diferents  universitats, institucions, agències literàries i editorials. També conté documents relacionats amb la seva activitat política i articles divulgatius en premsa i articles en publicacions especialitzades, a més de material de conferències i seminaris, fotografies personals i altres materials rellevants de la seva vida personal i professional.

En la inauguració hi van assistir familiars i col·laboradors del filòsof, que van poder fer una visita del fons documental.

El fons es troba a la segona planta de l’edifici del Dipòsit de les Aigües de la Biblioteca de la UPF, i recull un extens llegat documental de fins a 25 metres de prestatgeria. Quedarà obert a la consulta dels investigadors de la vida i obra de Rubert de Ventós. El filòsof va morir als 83 anys, el 28 de gener de 2023, gairebé quatre anys després de la donació de l’arxiu a la UPF. Amb motiu del primer aniversari de la seva mort, la Biblioteca ha volgut homenatjar-lo actualitzant el seu prestatge virtual.

> Àlbum de fotos publicat a Flickr

Acte de presentació de l'Arxiu Xavier Rubert de Ventós