Vés enrere Una interfície lingüística de l'IULA permet que nens i nenes comparteixin paraules i significats

Es va presentar per porimer cop als infants que van participar a l'Escola a la Universitat que es va celebrar el 13 de febrer al campus del Poblenou amb motiu de la UdN2.cat que promou l'ACUP a les universitats catalanes.
14.02.2013

udn2El 13 de febrer es va celebrar a Catalunya la tercera edició de la Universitat dels Nens i les Nenes (UdN2.cat), organitzada per l'ACUP amb la participació de més de mil alumnes de primària catalans.

La UPF hi va participar amb una activitat que va tenir una gran acceptació entre la mainada i que ha estat ideada i organitzada per Rosa Estopà, professora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge i Investigadora de l'Institut Universitari de Lingüística Aplicada (IULA), a partir de la seva pròpia recerca, amb la col·laboració d'investigadors de l' IULATERM i voluntaris dels estudis de Traducció i Interpretació del Departament.

En el marc de la Jornada l'Escola a la Universitat UdN2.cat, més de cent vint-i-cinc nens i nenes de primària provinents de tres escoles barcelonines, el CEIP La Llacuna del barri del Poblenou de Barcelona, l'Escola Agnès Armengol de Sabadell i l'Escola Barrufet de Sant Boi, van participar en tallers, jocs i propostes educatives, una de les quals una nova interfície lingüística, es va presentar per primera vegada, una creació de la professora Rosa Estopà a l'IULA.

"Espai", "cervell" i "assemblea", mots a definir

udn2catlow2 L'àmbit en què la UPF va participar al UdN2.cat va ser el de la lexicografia. Així, doncs, la jornada " Jugant amb paraules de ciència" va girar entorn a una pregunta: "Quina és la importància que tenen les paraules especialitzades en el món acadèmic?".

Per grups, nens i nenes van haver de definir, amb l'ajut del diccionari en línia DIDAC en català,  les paraules "espai", "cervell" i  "assemblea", per tal de fer una posta en comú dels resultats obtinguts i construir un mural lexicogràfic o " arbre de la ciència"que es va exhibir a la Plaça Gutenberg del campus del Poblenou.

Tanmateix, se'ls van presentar altres eines disponibles en línia d'ús habitual com ara el Diccionari de la Llengua Catalana de l'Institut d'Estudis Catalans i molt especialment una nova interfície lingüística anomenada Club Lèxic, creada per Rosa Estopà i col·laboradors,  que es posarà en marxa la propera setmana dins de la web de "Jugant amb les paraules de la ciència" i que va adreçada específicament a infants. Aquesta eina didàctica en línia els permetrà definir, intercanviar, dibuixar i jugar amb les paraules, a mesura que aprenen el seus significats.

Jugant amb les paraules de ciència a la Universitat

Després de l'esforç intel·lectual de cercar paraules i les seves definicions, els nens i les nenes de la UdN2.cat van tenir l'oportunitat de seguir coneixent la Universitat, tot jugant amb les paraules, en un dels espais més emblemàtics de la UPF, la Plaça Gutenbergh del campus del Poblenou.

Per torns, nens i les nenes van jugar a un dels sis jocs que se'ls va proposar, tots ells amb l'objectiu d'aprendre conceptes bàsics del llenguatge en un marc incomparable: la Universitat. Van tenir l'oportunitat de gaudir aprenent en cadascun d'aquests jocs: La paciència és la mare de la ciència, un joc de cartes;  Cada ovella amb la seva parella, un joc de memòria;  Qui no corre vola, un joc de rapidesa; Fent i desfent es fa l'aprenent, un joc de trencaclosques; Molta llengua, poques mans, un joc d'embolics amb les mans i els peus i un diccionari pictòric de les paraules de la ciència.

Altres e-notícies relacionades:

Jugant amb les paraules de la ciència, la UPF participa en la tercera edició de la UdN2.cat