Vés enrere Maria Rodó-Zárate lidera un projecte europeu que analitzarà les desigualtats socials des d’una perspectiva interseccional

La investigadora s’ha incorporat recentment a la Universitat Pompeu Fabra per desenvolupar durant cinc anys el projecte INTERMAPS, gràcies un ajut ERC Starting Grant 2021 del Consell Europeu de Recerca.

10.10.2022

Maria Rodó-Zárate, investigadora del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, rebrà finançament de la Unió Europea per portar a terme un projecte que vol contribuir a l’estudi de les desigualtats i les discriminacions, a partir del desenvolupament d’un model teòric per conceptualitzar les desigualtats interseccionals, des d’una perspectiva espacial i emocional.

Maria Rodó-Zárate: "INTERMAPS permetrà entendre millor com es (re)produeixen les desigualtats estructurals i com afecten de manera diferent la vida quotidiana de les persones"

Serà la investigadora principal del projecte “Mapping Intersectionality: A Conceptual and Methodological Model for the Study of Inequalities and Discrimination” (INTERMAPS), que compta amb un finançament de prop d’1,2 milions d’euros. Amb una durada de cinc anys, va ser seleccionat en el marc de la convocatòria ERC Starting Grant 2021 del Consell Europeu de Recerca (European Research Council) de la Comissió Europea, i es va posar en marxa el setembre d’enguany.

El projecte INTERMAPS aprofundirà en el concepte d’interseccionalitat

La interseccionalitat és un concepte que sorgeix del feminisme negre als Estats Units als anys 80 del segle passat, però en la darrera dècada s’ha fet viral: s’ha convertit en el marc analític més destacat per abordar les desigualtats, i ha tingut un impacte cabdal tant en els debats de recerca, en l’acadèmia, en els moviments socials i també en les institucions públiques.

Les seves principals premisses són que les persones amb diferents posicions en relació al seu gènere, ètnia, edat, classe social, orientació sexual, etc., experimenten la desigualtat de maneres diverses. Malgrat que sigui un concepte tant estès, manquen propostes metodològiques que caracteritzin com es configura aquesta variabilitat en la vida quotidiana.

Per fer avenços en aquest àmbit, Maria Rodó-Zárate, mitjançant el seu projecte innovador, aprofundirà en la comprensió del concepte d’interseccionalitat des d’una perspectiva geogràfica, que entengui el lloc com a central en aquestes dinàmiques de poder, i que també incorpori la dimensió emocional sobre les desigualtats.

“INTERMAPS permetrà entendre millor com es (re)produeixen les desigualtats estructurals i com afecten de manera diferent la vida quotidiana de les persones, construint ponts entre les teories feministes i postcolonials, les geografies crítiques i les ciències polítiques i socials, superant la diferència entre els enfocaments quantitatius i qualitatius en les ciències socials”, explica Maria Rodó- Zárate.

Quina metodologia utilitzarà la recerca?

La recerca de Maria Rodó-Zárate inclourà un nou model teòric per conceptualitzar les desigualtats interseccionals des d'una perspectiva espacial i emocional, així com el desenvolupament de nous mètodes específics que combinen i integren enfocaments qualitatius, quantitatius, digitals i espacials.

“Volem mostrar com la interrelació de posicions socials produeix formes concretes de desigualtat i discriminació, que són configurades de manera diversa en diferents espais”, conclou Maria Rodó- Zárate.

Una investigadora a la cruïlla entre les ciències polítiques, els estudis de gènere i la geografia humana

Maria Rodó-Zárate (Manresa, Bages, 1986) és llicenciada en Ciències Polítiques i de l’Administració per la UAB (2008), màster en Estudis de Dones, Gènere i Ciutadania per la UB (2010) i doctora en Geografia per la UAB. Abans d’incorporar-se a la UPF, ha estat investigadora postdoctoral PNDP/CAPES a la UEPG (Brasil), Juan de la Cierva a la UOC i professora Serra Húnter a la Facultat d’Educació de la UB, a més de fer diverses estades de recerca als Estats Units, Brasil i Irlanda.

Els seus temes d’estudi se centren en les geografies feministes i de les sexualitats, amb especial èmfasi en la teoria de la interseccionalitat i el Dret a la ciutat. Fruit de les seves recerques, va crear els Relief Maps, una metodologia per a la recollida, anàlisi i visualització de dades sobre la dimensió emocional de les desigualtats i discriminacions interseccionals, que va rebre el premi Ramon Molinas al millor projecte d’impacte social (2018).

Consultora i formadora en qüestions de gènere i LGTBI per a diverses administracions públiques i associacions, el 20021 va publicar el llibre Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions (editorial Tigre de paper)

05. Igualtat de gènere
10. reducció de les desigualtats