Gener
Setembre
Novembre
Desembre

Vés enrere La VI Jornada de Relacions de Gènere s'endinsa en el camp de les masculinitats

La VI Jornada de Relacions de Gènere s'endinsa en el camp de les masculinitats

Organitzada per l'IUHJVV, reflexionarà al voltant d'aquest moviment social que es replanteja els valors i els rols tradicionalment associats a l'home. Tindrà lloc el 7 d'abril i hi participaran psicòlegs, sociòlegs i historiadors.
04.04.2011

Fotograma del documental "Hombres"L'Institut Universitari d'Història Jaume Vicens Vives (IUHJVV) organitza la VI Jornada sobre Relacions de Gènere titulada " I si parlem de masculinitats?", que reflexionarà obertament i de manera transversal sobre aquest moviment social, que es replanteja els rols i els valors tradicionals associats a l'home.

La Jornada, que tindrà lloc el 7 d'abril, a partir de les 9.15 hores a l'aula 40.250 de l'edifici Roger de Llúria del campus de la Ciutadella, inclourà diferents ponències, debats i el visionat d'un documental. Comptarà amb la participació de professionals i acadèmics dels àmbits de la psicologia, la sociologia o la història, que posaran sobre la taula un debat teòric al voltant de la necessitat d'eixamplar les categories home/dona i de sortir d'aquest sistema històricament dual.

Durant la jornada s'intentarà respondre a preguntes com ara d'on procedeix el concepte de les masculinitats i com definir-les; quins canvis s'han produït en aquest àmbit des dels anys 70; quines són les tendències teòriques actuals en el debat sobre les masculinitats; qui hi està treballant i les línies de recerca que hi ha; o com s'expressa la reivindicació de les masculinitats i el paper que aquestes tenen en la societat actual.

Un programa amb una primera part més acadèmica i una segona més pràctica

La primera part del programa és de caire més teòric i acadèmic, i inclourà dues ponències: "Transforming masculinities", a càrrec de Victor Seidler (Goldsmiths, Universitat de Londres), i "Hacia una historiografia de las masculinidades de posguerra en Estados Unidos (1945-1965): El caso de Mad Men", a càrrec de Mercè Cuenca (Universitat de Barcelona). Victor Seidler és un sociòleg que ha estudiat històricament el tema, mentre que Mercè Cuenca es dedica a l'anàlisi literària i fílmica, fet que permetrà veure l'aplicació de la teoria en aquest àmbit d'estudis.

La segona part de la Jornada tindrà com a protagonista el documental Hombres, en el qual es mostren els grups d'auto-reflexió masculina que hi ha a diferents ciutats d'Espanya, inclosa Barcelona. Després del visionat del film, s'obrirà un espai de debat, amb la presència de José Pedro Estepa, director del documental i fundador de Creación Multimedia, i deFavián Rojas, antropòleg, sociòleg, psicòleg i psicoanalista que participa en el documental.

La Jornada sobre Relacions de Gènere es va celebrar per primera vegada l'any 2006, i des d'aleshores ha tractat anualment de manera consecutiva sobre relacions de dependència, marginació social, pràctiques rituals en la història, homes i dones en temps de guerra i qüestions de gènere.