Vés enrere La UPF segueix liderant la productivitat científica a l'Estat

La UPF segueix liderant la productivitat científica a l'Estat

Per quart any consecutiu, segons el rànquing global de productivitat científica de les universitats públiques espanyoles realitzat per la Universitat de Granada i publicat a Psicothema.
08.11.2011

La Universitat Pompeu Fabra ocupa el primer lloc en el rànquing global de productivitat científica de les universitats públiques espanyoles realitzat per l'equip de Gualberto Buela-Casal, professor de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Granada i publicat a Psicothema . En segon lloc es classifica la Universitat Pablo de Olavide (Sevilla) i tot seguit,  en tercer, quart i cinquè lloc, les universitats Autònoma de Barcelona, Politècnica de València i  Rovira i Virgili (Tarragona), respectivament.

ranquingcolLa metodologia emprada en aquest estudi ha permès obtenir rànquings específics per a cadascun dels set indicadors avaluats ponderats per professor funcionari.

Els indicadors que inclou aquest rànquing són: nombre de publicacions i de citacions a revistes d'impacte (4,19); trams d'investigació (3,95); participació en projectes de R+D (3,90); tesis doctorals (3,47); beques de formació de professorat universitari per any (3,02),  nombre de doctorats amb menció de qualitat (3,02) i, per últim,  rànquing per patents (2,67). Entre parèntesi, els pesos de cada indicador per al càlcul de la productivitat científica global.

La UPF lidera tres dels criteris específics i millora posicions

Considerant tots els indicadors de manera ponderada,  la UPF ocupa el primer lloc. Atenent a cadascun dels criteris d'avaluació contemplats a l'estudi i ponderats per professor funcionari, la UPF ha obtingut també una excel·lent puntuació. La UPF lidera el rànquing de productivitat pel que fa tres indicadors: nombre de publicacions i de citacions a revistes d'impacte,  nombre de projectes de recerca i desenvolupament (R+D) del 2010 i nombre de tesis doctorals presentades entre el 2004 i el 2009.

Se situa en segon lloc pel que fa a nombre de beques de formació de professor universitari, i en tercer lloc pel que fa als doctorats amb menció de qualitat. Per trams d'investigació, es manté en el sisè lloc . En el nombre de patents registrades en el període 2005 - 2009, la UPF ha baixat del 25è al 46è lloc.

El rànquing de productivitat científica de les universitats públiques espanyoles ha està finançat per la Direcció General d'Universitats del Ministeri de Ciència i Innovació, amb l'objectiu de crear una nova eina amb criteris més adequats d'avaluació. Aquest nou rànquing està dissenyat per superar els problemes metodològics de rànquings anteriors.

Treball de referència:

Gualberto Buela-Casal, Mª Paz Bermúdez, Juan Carlos Sierra, Raúl Quevedo-Blasco y Ángel Castro (2010), " Ranking 2010 en producción y productividad en investigación de las universidades públicas españolas", Psicothema, vol. 23, núm. 4, 527-536.

Altres e-notícies relacionades:

La UPF lidera la productivitat científica a l'Estat

La UPF, líder en productivitat científica de l'Estat

La UPF entre els líders en productivitat científica a l'Estat