Vés enrere La UPF lidera la productivitat científica a l'Estat

La UPF lidera la productivitat científica a l'Estat

Ha passat de la segona posició a la primera en aquest rànquing que mesura l'activitat científica de les universitats públiques. A més, lidera tres dels criteris específics en què es basa aquest estudi, realitzat per la Universitat de Granada i publicat a Psicothema.
27.04.2010

productivitatLa Universitat Pompeu Fabra ocupa el primer lloc en el rànquing global de productivitat científica de les universitats públiques espanyoles realitzat per Gualberto Buela-Casal, professor de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Granada i publicat a Psicothema .

La segueix, en segon lloc, la Universitat Autònoma de Barcelona i, tot seguit, les universitats Pablo de Olavide (Sevilla), Autònoma de Madrid i Universitat de Barcelona, als llocs 3è, 4rt i 5è, respectivament.

Els autors assenyalen que, en comparació amb edicions anteriors, hi ha vint-i-una universitats que guanyen posicions, sis que repeteixen i vint-i-una que en perden. Però el més significatiu és que en les primeres quatre posicions del rànquing sempre hi són les mateixes universitats, una d'elles la UPF que ha millorat la seva qualificació passant del segon lloc al 2008,  al primer al 2009 en la classificació global.

La metodologia emprada en aquest estudi ha permès obtenir rànquings específics per a cadascú dels set indicadors avaluats i ponderat per professor funcionari: nombre de publicacions i de citacions a revistes d'impacte; trams d'investigació; participació en projectes de R+D; tesis doctorals; beques de formació de professorat universitari per any,  nombre de doctorats amb menció de qualitat i, per últim,  rànquing per patents.

Per indicadors, la UPF lidera tres dels criteris específics

Considerant tots els indicadors de manera ponderada,  la UPF ocupa el primer lloc. A més, atenent ara a cadascun dels criteris d'avaluació contemplats a l'estudi,  la UPF ha obtingut també una excel·lent puntuació.

La UPF lidera el rànquing pel que fa a nombre de publicacions i de citacions a revistes d'impacte, el nombre de projectes de recerca i desenvolupament (R+D) i el nombre de beques de formació de professor universitari.

En comparació amb el 2008, millora de manera notable pel que fa a producció de tesis doctorals, que passa de la 15a. posició a la cinquena. Disminueix en els trams d'investigació dels seus professors, que passa del tercer al sisè lloc,  i  també en l'obtenció de doctorats amb menció de qualitat,  que baixa del tercer al cinquè lloc. Enguany el rànquing ha considerat també el nombre de patents registrades, indicador en què la UPF està al 25è lloc.

A nivell de l'Estat, els autors comparen els resultats obtinguts amb els del rànquing de Shangai i destaquen que, mentre que en productivitat científica la Universitat de Barcelona (UB) era la primera universitat espanyola classificada en aquell rànquing i la UPF la vuitena, ara les posicions relatives d'ambdues universitats s'inverteixen i la UB passa a ocupar la cinquena i la UPF la primera.

El rànquing de productivitat científica de les universitats públiques espanyoles ha està finançat per la Direcció General d'Universitats del Ministeri de Ciència i Innovació, amb l'objectiu de crear una nova eina amb criteris més adequats d'avaluació. Aquest nou rànquing pretén superar els problemes metodològics dels rànquings anteriors.

Treball de referència:

Gualberto Buela-Casal, Mª Paz Bermúdez, Juan Carlos Sierra, Raúl Quevedo-Blasco y Ángel Castro (2010), " Ranking 2009 en investigación de las universidades públicas españolas", Psicothema, vol. 22, nº 2, 171-179.

> Altres e-notícies relacionades:

La UPF entre els líders en productivitat científica a l'Estat

La UPF se situa entre les 500 millors universitats del món