Vés enrere La UPF guanya la fase nacional de la competició de simulació judicial Jessup 2022

L’equip, format per estudiants de la Facultat de Dret de la Universitat i del màster en Advocacia de la UPF-BSM, es va proclamar campiona per primera vegada de les rondes espanyoles del torneig de dret internacional públic, i passa a competir a la fase internacional, en la qual representarà Espanya.

22.02.2022

Un grup d’estudiants de la Facultat de Dret de la UPF i del màster en Advocacia de la UPF-BSM s’ha proclamat campió a escala estatal del concurs de simulació judicial de dret internacional públic The Philip C. Jessup International Law Moot Court Competition (Jessup), en la seva edició 2022, que per segon any consecutiu, s’ha celebrat en format virtual.

En les tres anteriors edicions de la competició, organitzada a Espanya amb la col·laboració del bufet Cuatrecasas, i a nivell de la Universitat Pompeu Fabra, per la Facultat de Dret, l'equip de la UPF havia arribat a la final de les rondes espanyoles de manera consecutiva, però enguany ha aconseguit la victòria per primer cop.

El camí fins a aconseguir la primera posició ha estat llarg, ja que a UPF ha hagut de superar les quatre rondes de la fase preliminar, imposar-se a la Universitat Autónoma de Madrid (UAM) a semifinals i a la Universitat Carlos III (UC3M) a la final. Amb aquest resultat, la Universitat passarà a competir en la fase internacional, que tindrà lloc entre el 24 de març i el 9 d’abril, en format virtual.

L’equip de la UPF, que ha afrontat la competició reunit en una aula del campus de la Ciutadella, està format pels estudiants Adrián Vilà Montoya i Francisco Javier Moreno Ordoño (ambdós del grau en Dret), Duna Gironès Galindo (doble grau en Dret i ADE); Anastasia Baranova i Diego Ernesto Ivan Sanchez Borjas (ambdós estudiants del màster en Advocacia de la UPF-BSM). Han estat acompanyats per José Manuel Aznar Puyalto, alumni de Dret de la UPF i del màster en Advocacia per la UPF-BSM, com a entrenador.

D’altra banda, l’equip ha comptat amb l’assistència d’Alesia Zhuk, doctoranda de Dret de la UPF (únicament durant les fases inicials de la competició); Adrián Agenjo Aguado, estudiant del doble grau en Dret i Criminologia (durant la preparació dels memorials escrits), i Silvia Terzulli Gali, alumni del doble grau dret / Economia (durant la preparació de les fases orals).

Segons afirma José Manuel Aznar Puyalto, que en les edicions 2019 i 2020 havia participat a la competició com a estudiant, i l’any passat, ja com a entrenador, “haver pogut guanyar ha estat increïble, és un reflex dels gairebé sis mesos que portem treballant i preparant aquesta competició”. I afegeix: “Participar-hi és una experiència inoblidable, una oportunitat única a la vida, que només pots gaudir en la teva etapa d’estudiant, i que poca gent coneix; i si a més aconsegueixes guanyar, és molt gratificant”.

"Haver pogut guanyar ha estat increïble, és un reflex dels gairebé sis mesos que portem treballant i preparant aquesta competició”

A banda d’aconseguir la primera posició en les rondes espanyoles (en total hi ha participat vuit universitats: Pompeu Fabra, Carlos III de Madrid, ESADE-URL, IE University, Autónoma de Madrid, Deusto, Múrcia i Pontificia de Comillas), la UPF ha obtingut dos guardons més: el premi "Best Memorial for the Respondent", i a nivell individual, Duna Gironès Galindo ha obtingut el premi "2nd Best Oralist".

La primera posició general, reconeguda amb un trofeu i una petita dotació econòmica, permet a l’equip de la UPF passar a la fase internacional, una competició virtual estructurada també en fases preliminars i eliminatòries (enguany, excepcionalment, la UC3M, tot i quedar segona, també hi participarà). En la rondes internacionals, en què prenen part els equips de les universitats més prestigioses de cada país, la UPF representarà Espanya, com a guanyadora de la ronda nacional.

A més, pel fet de participar en la Jessup, als estudiants de la Universitat se’ls convalida el treball de final de grau (TFG) o de màster (TFM) dels seus estudis, ja que el temps dedicat a la participació i preparació d’aquesta competició judicial implica una càrrega de treball igual o superior.

Una de les competicions de simulació judicial més prestigioses del món

El Philip C. Jessup International Law Moot Court Competition (Jessup) de dret internacional públic, organitzada per l’Associació Internacional d’Estudiants de Dret (International Law Students Association, ILSA), és una de les competicions de simulació judicial més antigues i prestigioses del món: enguany ha arribat a l’edició 63 a escala internacional i a la dotzena a Espanya, anb la participació de prop de 700 facultats i escoles de dret pertanyents a un centenar de països diferents.

Consisteix en simular una disputa legal entre dos estats ficticis per un conflicte d’actualitat jurídica davant del Tribunal Internacional de Justícia, l’òrgan judicial de Nacions Unides. Els equips, en una primera fase escrita, preparen escrits d’al·legacions (memorials), i argumenten alternativament la posició del sol·licitant (applicant) i del demandat (respondent). Després, han de defensar la seva posició durant les rondes orals, contra equips competidors, enfront de tres jutges, reconeguts juristes i professionals del dret d’àmbit internacional.

Aquest tipus d’activitat innovadora permet als estudiants aprofundir en la matèria jurídica d’una manera pràctica i real, més enllà dels ensenyaments que es donen dins de la facultat. Algunes de les habilitats i valors que la competició vol ajudar a cultivar, necessàries per progressar en el món jurídic, són el raonament, el civisme, l’empatia, el compromís i el respecte cap als altres.

04. Educació de qualitat
17. Aliança pels objectius