Vés enrere La UPF, líder en excel·lència en l'avaluació de la qualitat de les titulacions a Catalunya

En el marc del procés d'acreditació d'AQU Catalunya, quatre màsters i tres graus de la Universitat han estat acreditats amb excel·lència i altres dotze titulacions han estat avaluades satisfactòriament.
04.11.2015

En el procés d’acreditació de les titulacions (graus i màsters) de les universitats catalanes que està portant a terme l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya), i fins al mes d’octubre del 2015, la UPF és la universitat que té més titulacions amb la qualificació “acreditat en progrés d’excel·lència”, amb un total de set.

Es tracta de quatre màsters i tres graus, que representen un 41% del total de disset titulacions de la Pompeu Fabra que han estat avaluades fins aquest moment per AQU Catalunya.

Aquest percentatge és el més alt entre les universitats catalanes, molt per damunt de la mitjana, que se situa en un 9% de les titulacions “acreditades en progrés d’excel·lència”, sobre un total de 113 sol·licituds resoltes.

Les dotze titulacions restants de les quals la UPF ha rebut l’informe han estat "acreditades" satisfactòriament (encara que dues d'elles estan pendents de saber si obtindran l'excel·lència) i cap ha entrat dins dels grups d’”acreditat amb condicions” (han de presentar un informe al cap de dos anys per demostrar que les deficiències detectades s’han resolt) i de “no acreditat” (s’han de treure de l’oferta docent).

Les titulacions de la Universitat acreditades

Les titulacions de la UPF “acreditades en progrés d’excel·lència” són els màsters en Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament; en Bioinformàtica per a les Ciències de la Salut; en Recerca Biomèdica, i en Estudis de Cinema i Audiovisual Contemporanis; i els graus en Biologia Humana, Humanitats i Dret.

Les titulacions “acreditades” són els màsters en Estudis Xinesos; en Formació de Professorat de Secundària (UPF-UOC); en Democràcies Actuals: Federalisme, Nacionalisme i Multiculturalitat; en Filosofia Política; en Sociologia i Demografia; en Gestió de la Immigració; Avançat en Ciències Jurídiques; en Salut Pública, i en Laboratori d’Anàlisis Clíniques (aquests dos darrers estan pendents de rebre l'informe definitiu). Pel que fa als graus, trobem els de Ciències Polítiques i de l’Administració, Criminologia i Polítiques Públiques de Prevenció, i Relacions Laborals.

Un procés llarg que analitza sis àmbits de cada titulació

La resta de titulacions de la UPF encara no han passat per totes les fases del procés d’avaluació de qualitat, i per tant, no tenen l’informe definitiu d’AQU Catalunya. Diversos comitès d'avaluadors externs està recorrent, des de finals del 2014, els campus catalans i analitzant les diferents titulacions ofertes. Fins a aquest mes d’octubre, si tenim en compte el conjunt d'universitats, un 80% de les titulacions avaluades han estat acreditades, un 10 % acreditades amb condicions, un 9% acreditades en progrés d’excel·lència i un 1% no acreditades.

AQU Catalunya analitza un total de sis dimensions diferents per a cada titulació: la qualitat dels resultats dels programes formatius; l’adequació del professorat al programa (aquestes dues són les que tenen més pes); la pertinença de la informació pública (accés a les qüestions organitzatives); l’eficàcia dels sistemes de suport a l’aprenentatge; la qualitat dels programes formatius i l’eficàcia del sistema de garantia interna de la qualitat de la titulació.