Vés enrere La tecnologia està canviant la manera de gaudir de la música clàssica

La tecnologia està canviant la manera de gaudir de la música clàssica

El projecte europeu PHENICX,  coordinat pel Grup de Recerca en Tecnologia Musical, ha posat a punt un prototip per apropar la música clàssica al públic i trencar barreres  físiques i socials. Tothom que estigui interessat el pot provar i donar la seva opinió.

18.12.2015

PHENICX és un projecte europeu que està canviant la manera d'experimentar els concerts de música clàssica. PHENICX,  acrònim de 'Performances as Highly Enriched and Interactive Concert Experiences', és un projecte del 7è PM europeu que es va iniciar el 2013 per a un període de tres anys. Està coordinat per Emília Gómez,  directora del Music Information Research Lab del  Grup de Recerca en Tecnologia Musical (MTG) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF.

L’objectiu de PHENICX és desenvolupar tecnologies musicals per fer dels tradicionals concerts una experiència enriquida abans, durant i després del concert i al mateix temps trencar les barreres d'accés físiques i socials que presenta aquest estil musical.

;

Un prototip accessible a tothom amb moltes possibilitats per endavant

De moment, dins el projecte s’ha desenvolupat un prototip que conté característiques innovadores per visualitzar i explorar peces musicals gràcies a les quals es pot aprendre més i gaudir de la música clàssica. El prototip és el resultat d'una tasca col·laborativa entre una orquestra, instituts de recerca, universitats, i els desenvolupadors d'aplicacions de vídeo en línia.

El Grup de recerca en Tecnologia Musical (MTG) aporta la seva reconeguda experiència en l'àmbit de processament d'àudio (Jordi Janer, Julio Carabias i Marius Miron),  recuperació d'informació musical (Agustín Martorell, Juanjo Bosch i Enric Guaus), anàlisi del gest (Álvaro Sarasúa i Carles Fernández) i repositoris multimodals (Òscar Mayor).

Pel que fa al futur desenvolupament del projecte, Emília Gómez ha explicat “Fins ara hem anat descobrint més aplicacions que podrien ajudar a millorar l'experiència "durant" el concert i que volem explorar. Però també ens agradaria poder adaptar les aplicacions perquè, a banda de l'audiència, aquestes eines siguin útils als músics que interpreten les obres i que es puguin optimitzar per a altres repertoris”

Tothom pot participar en la millora del prototip

A través de la pàgina web del projecte, tothom que tingui curiositat pot provar el prototip i emplenar un petit qüestionari, està convidat a participar en la millora de la navegació per la interfície dissenyada i gaudir d’aquesta proposta d’apropament a la música clàssica.

El Consorci del projecte està integrat per institucions de prestigi internacional entre les quals hi ha l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC),  conjuntament amb entitats dels Països Baixos i Àustria, com ara la Universitat Johannes Kepler de Linz (Àustria) i l'Institut de Recerca Austrìac en Intel·ligència Artificial OFAI (Viena, Àustria), la Universitat Tecnològica de Delft (Holanda), la reconeguda orquestra Royal Concertgebouw Orquestra (Amsterdan, Holanda), a més de l'empresa holandesa VideoDock BV.