Vés enrere L'estat actual de la recerca biomèdica a Catalunya centra la lliçó inaugural del grau en Biologia Humana

L’investigador sènior i antic director general de l’àmbit de Recerca i Innovació en Salut de la Generalitat, Antoni Andreu, ha participat com a ponent convidat en l’acte de benvinguda que ha tingut lloc avui al campus del Mar.
04.10.2017

Lliçó inaugural Bio Humana 2017 - UPFAvui, la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF ha donat la benvinguda a la desena promoció del grau en Biologia Humana. L’esdeveniment ha estat presidit per Joaquim Gea, degà de la Facultat, i ha comptat amb l’investigador sènior i antic director general de l’àmbit de Recerca i Innovació en Salut de la Generalitat, Antoni Andreu,  com a ponent convidat.

Sota el títol “La recerca biomédica a Catalunya, un motor de transformació social”, Antoni Andreu ha pronunciat la lliçó inaugural del curs, en la que ha fet un repàs a la situació actual de la biomedicina catalana. “Catalunya és una de les regions europees amb més densitat de centres de recerca: tenim 42 centres, la majoria dels quals es dediquen a la biomedicina”. Entre tots ells, destaquen els nou centres vinculats a hospitals.

Andreu ha subratllat el prestigi internacional del que gaudeixen els investigadors catalans, que reben reconeixement per part de científics de tot el món. A més, ha ressaltat l'avanç que els investigadors tant catalans com de la resta de l'estat espanyol van dur a terme l'any 2011. “En el pitjor moment financer de la història, els nostres científics no només no es van rendir, sinó que van lluitar i van aconseguir la major captació de fons per a projectes europeus que hem viscut”. En el cas català, la investigació s'ha expandit de manera que a Catalunya hi ha la major proporció de centres de recerca per habitant. "Això es pot veure tant com una cosa positiva o com una cosa negativa ja que, si es descontrola, el creixement pot ser molt perillós".

En comparació amb la resta d'Europa, Catalunya se situa com un dels hubs biomèdics més importants. De fet, la BioRegió Catalana es troba entre els clústers biomèdics europeus més prestigiosos, al costat d'altres organitzacions com el Uppsala Bio a Suècia.

Lliçó inaugural Bio Humana 2017 - UPF

Per finalitzar la xerrada, Andreu ha explicat el Pla de Salut de Catalunya 2016-2020 que, amb la finalitat de regular la recerca que es porta a terme al voltant dels hospitals i institucions de salut, inclou un Pla Estratègic de la Recerca i Innovació en Salut (PERIS). El PERIS es va crear per primera vegada l’any 2015, i planteja una sèrie d'objectius a mig termini com ara incrementar la qualitat de la recerca, enfortir el lideratge internacional o promoure la participació dels pacients en la investigació. Aquest últim, de vital importància per al ponent, atès que "el científic és un ciutadà més que compleix una funció en la societat. Ha de ser capaç no només de generar coneixement científic, sinó de transmetre’l perquè no es quedi tancat en l'àmbit de la investigació i pugui tenir un impacte en la societat.”

Sobre el grau en Biologia Humana

El grau en Biologia Humana impartit per de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida al campus del Mar de la UPF, té com a objectiu principal formar professionals amb competències específiques i genèriques per desenvolupar amb èxit activitats professionals a la indústria farmacèutica i biotecnològica i als laboratoris d'anàlisis clíniques o ambientals i que, alhora, puguin liderar la recerca biomèdica del futur, tant en el món acadèmic com en el de la indústria.

Aquest és un títol homologat i adaptat a l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior (EEES) de quatre anys de durada, amb una càrrega lectiva de 240 crèdits ECTS. El seu Pla d'Estudis es caracteritza per tenir un mòdul de pràctiques professionalitzades de caràcter extern (14 crèdits), a més de les corresponents assignatures bàsiques i obligatòries, i un mòdul de mobilitat o matèries optatives (16 crèdits). És una proposta acadèmica única i innovadora a l'Estat i constitueix un referent per als futurs graus en biomedicina.