Vés enrere La investigadora de la UPF Juana Díez aconsegueix un ajut de la convocatòria CaixaResearch d’Investigació en Salut, promoguda per la Fundació ”la Caixa”

En un acte celebrat al Museu de la Ciència CosmoCaixa, la Fundació “la Caixa” va entregar ajuts a 33 projectes de centres de recerca, hospitals i universitats d’Espanya i Portugal seleccionats a la convocatòria 2023.

24.11.2023

La Fundació ”la Caixa” va celebrar, ahir 23 de novembre al Museu de la Ciència CosmoCaixa, l’acte de lliurament dels ajuts a 33 projectes en biomedicina i salut que es portaran a terme en centres de recerca, hospitals i universitats d’Espanya i Portugal. Un dels projectes seleccionats en la convocatòria CaixaResearch d’Investigació en Salut 2023 -que té com a objectiu impulsar la recerca biomèdica d’excel·lència amb gran impacte social en investigació bàsica, clínica i translacional- va ser el de la investigadora de la UPF, Juana Díez.

El projecte per trobar una nova aproximació biològica per frenar l’expansió de malalties infeccioses transmeses per mosquits, encapçalat per la directora del Grup de Recerca en Virologia Molecular del Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS) de la UPF, ha estat dotat amb 430.000 euros que permetran desenvolupar aquesta recerca, els propers 3 anys.

“Els virus transmesos per mosquits, com ara els virus del dengue, del Zika, de la chikungunya o del Nil Occidental, causen malalties greus que amenacen la salut global. I en les últimes dècades, tant els virus com els seus vectors, els mosquits, s’han expandit a noves zones geogràfiques i han causat centenars de milions d’infeccions a l’any.”, explica Díez.

Els virus transmesos per mosquits, com ara els virus del dengue, del Zika, de la chikungunya o del Nil Occidental, s’han expandit a noves zones geogràfiques i han causat centenars de milions d’infeccions a l’any

Per això, prenent el virus del chikungunya com a model, inentaran esclarir els mecanismes que permeten que els virus es multipliquin a les cèl·lules de mosquit per a poder desenvolupar noves estratègies biològiques per controlar l’expansió d’aquests. L’equip analitzarà els factors que permeten l’alta replicació del virus dins del mosquit i validarà aquestes troballes in vivo per generar mosquits resistents a la infecció per chikungunya.

Foto de grup dels investigadors premiats a la convocatòria CaixaResearch Health 2023. Crèdit: Fundació La Caixa

La convocatòria, a la qual aquest any s’han presentat 493 propostes, està especialment dirigida a l’abordatge de reptes de salut, com les malalties infeccioses (àmbit del qual s’han escollit 8 projectes), les neurociències (7), les malalties cardiovasculars i metabòliques relacionades (7) i l’oncologia (6). D’altra banda, s’han premiat 5 iniciatives més que desenvoluparan tecnologies facilitadores en algun d’aquests camps. En aquesta ocasió s’han premiat un total de 9 projectes liderats des de 8 centres de recerca catalans.

03. Salut i benestar
04. Educació de qualitat