Gener
Octubre
Novembre
Desembre

Vés enrere Innovació docent en un món laboral que exigeix cada cop més un enfocament transversal

Una iniciativa duta a terme en el marc dels Treballs de Final de Grau en Comunicació Interactiva, endegada el curs passat i que està donant molt bons resultats. El passat 20 de juny es van presentar els projectes finals conjunts de Comunicació Audiovisual i Enginyeries UPF al campus del Poblenou.

28.06.2016

Si bé és cert que els alumnes de comunicació saben crear continguts i els d'enginyeria tecnologies, el món de la creació i les indústries digitals és altament transversal, de manera que quan abans els alumnes comencin a establir sinèrgies entre diferents perfils professionals, abans començaran a aprendre les dinàmiques reals que s’esdevenen al món professional.

Com explica Carles Sora, professor de Comunicació Interactiva al Departament de Comunicació de la UPF i impulsor d'aquesta iniciativa, “els projectes en Comunicació Interactiva del Grau en Comunicació Audiovisual acostumen a ser projectes d'innovació en l'àmbit audiovisual digital força interessants, acabats en una primera fase de disseny de producte o d'experiència, que fins ara no havien estat implementats tecnològicament ja que els alumnes de Comunicació no han assolit aquest tipus de competències en el Grau”. Aleshores, continua dient Sora, “es per això que des de l'any passat es va plantejar d'establir una vinculació més estreta entre els alumnes del grau en Comunicació Audiovisual i els d'Enginyeries UPF”.

L’èxit d’aquest enfocament ha quedat demostrat amb dos dels projectes del curs passat, Kikubes i Cubzzle, que estant tenint un gran recorregut en mostres, festivals i premis a nivell local molt rellevant. Així doncs, s’ha posat de manifest que l'experiència és altament gratificant perquè aporta molts i diversos factors d'innovació en aquest procés educatiu: permet aprofundir en el desenvolupament tecnològic dels projectes del Grau, demana un esforç de comprensió i acostament per part dels alumnes dels dos Graus, formats en contextos i llenguatges molt dispars, i també representa un repte pels alumnes en termes de gestió d'equip en una petita producció digital d'un projecte de Comunicació.

“A més, hem vist que l'acabat final dels projectes s'acosta una mica més al món professional, i a possibles vies de desenvolupament posterior d'aquestes propostes. Videojocs, projectes interactius artístics, documentals interactius, còmics interactius i projectes de realitat virtual són alguns dels formats que s’incentiven,  sempre amb un component d'innovació audiovisual i d'experimentació amb el mitjà i en la creació de discurs molt gran”, afegeix Sora.

Presentació pública dels Treballs Finals de Grau en Comunicació Audiovisual

El dilluns 20 de juny, es van presentar a l’aula 52.421 del campus del Poblenou de la UPF, cinc dels sis Treballs Finals de Grau (TFG) en Comunicació Interactiva del grau en Comunicació Audiovisual del curs acadèmic 2015-2016, dels quals tres són fruit del treball conjunt d’alumnes de Comunicació Audiovisual i alumnes de l’Escola Superior Politècnica (ESUP) de la UPF, coordinats per Carles Sora, professor del Departament de Comunicació de la UPF, amb la col·laboració de l'investigador Quim Colàs, responsable i tutor dels projectes per part de l’ESUP.

Els següents tres projectes són els que enguany van formar part d'aquesta iniciativa de col·laboració entre els TFG dels Graus de Comunicació i d’Enginyeries UPF:

Mars Oddity - Còmic interactiu, els autors del qual són Ana Mar López Contreras, Eric Sueiro Eglicerio i Pilar Villanueva Martín de Comunicació Audiovisual i Roser Pruaño Milla, alumne de l’ESUP. Després de sis anys de colonitzar Mart, dos nous astronautes, Lupe i Yun, arriben al planeta vermell per seguir amb la missió. Però el descobriment d'un nou bacteri i l'avarícia humana faran trontollar la missió. Lupe i Yun hauran de resoldre els problemes causats, però no saben en quina perillosa situació s'estan endinsant. Seguiment del projecte a : Facebook; Tumblr i Twitter.

Gálibo - Documental interactiu, els autors del qual són: Agnès Olivé, Natàlia Morales i Raquel Pagès, estudiants del grau de Comunicació Audiovisual i Jorge Villanueva, estudiant de l’ESUP. Gálibo és un webdoc interactiu que s’endinsa en la vida diària en ruta de cinc transportistes per mostrar la seva part més humana: la família, la comunicació, els moments més quotidians, el menjar, el descans.  Es pot seguir el projecte a Facebook .

GÁLIBO from willlapLAB on Vimeo.

Slums - videojoc interactiu creat per Diego Iruela i Laura Cano, estudiants de Comunicació Audiovisual i Sergi Molina de l’ESUP. En un futur postapocalíptic arrasat per un desastre nuclear, pocs són els que poden viure dins de la Cúpula, un petit oasi on el menjar i l'aire net estan garantits, a canvi d'un control absolut. Aquells que no acompleixen els estàndards, o no estan d'acord amb aquest sistema, es congreguen en els suburbis que envolten les muralles. Endinsa't en la vida de deu personatges i segueix durant un dia les seves accions i experiències, a quina conclusió arribaràs?

Pel que fa a la continuïtat i les expectatives futures d’aquests projectes,  encara en estat molt inicial, Sora ha manifestat “tinc la voluntat d'intentar assolir un nou repte que és poder oferir una plataforma d'acompanyament posterior que permeti que alguns dels projectes assoleixin un estat professional validat pel sector, que els permeti arribar a la seva fase de publicació o presentació final en el circuit professional o de mercat que més els convingui. Esperem poder donar bones notícies en aquest sentit properament”.