Back Experts en la reinserció i en el dret a l'oblit debatran sobre els efectes dels antecedents penals en l'entorn laboral

El Grup de Recerca en Criminologia i Sistema Penal de la UPF organitza el 12 de juny el seminari " Impact of criminal records & Reentry in the labor market", en el marc del programa RecerCaixa 2013.
09.06.2015

La UPF acollirà el seminari internacional: " Impact of criminal records & Reentry in the labor market ", amb l'objectiu de donar a conèixer els resultats de la recerca més innovadora sobre els efectes dels antecedents penals a escala europea i internacional.

El seminari, organitzat pel Grup de Recerca en Criminologia i Sistema Penal de la UPF, en el marc de la convocatòria d'ajuts per a la recerca RecerCaixa 2013, tindrà lloc el divendres 12 de juny a la sala de graus Albert Calsamiglia de l'edifici Roger de Llúria campus de la Ciutadella.

criminologia_1Després d'una benvinguda (9.00 h) a càrrec d'Elena Larrauri, catedràtica de Dret Penal i Criminologia de la UPF, diversos experts provinents dels d'Estats Units, Anglaterra, Irlanda del Nord, Holanda i Espanya, exposaran al llarg de la jornada (fins a les 17.30 h) la situació dels antecedents penals als seus respectius països.

Destaca especialment la participació de James B. Jacobs (New York University School of Law) que exposarà els conflictes presents en relació amb el dret a l'oblit; i de Paul Nieuwbeerta i Arjan Blokland (Leiden University) que analitzaran el poder predictiu dels antecedents penals per determinar el risc de cometre un delicte en l'entorn laboral.

Hi prendran part diversos professors i investigadors de la UPF, entre els quals Elena Larrauri, que presentarà la problemàtica de la utilització dels antecedents penals en el món laboral; i Jorge Rodríguez i Martí Rovira-Sopena, que avançaran els resultats d'una recerca experimental sobre els efectes dels antecedents penals en el món laboral a Espanya.

Un seminari que anticipa canvis en l'ordenament jurídic espanyol

Imatge d'una presóLa trobada de la UPF és especialment rellevant davant els propers canvis en l'ordenament jurídic espanyol: actualment es discuteixen al Congrés dels Diputats diversos projectes de Llei que tenen per objectiu impedir que persones amb determinats antecedents penals puguin treballar o realitzar tasques de voluntariat en activitats que comportin contacte amb la infància i/o amb d'altres col·lectius vulnerables.

La utilització dels antecedents penals fora de l'àmbit judicial és problemàtica, ja que actua com un càstig pràcticament indeterminat en el temps.

A més, perpetua l'estigma associat a un fet previ, de manera que es continua considerant la persona com a un exdelinqüent, molt més temps enllà del període establert en la condemna.

Una trobada en el marc de la convocatòria d'ajuts de RecerCaixa

El seminari s'emmarca en la recerca " La regulació dels antecedents penals: el seu efecte en l'accés al mercat laboral dels joves", desenvolupada pel Grup de Recerca en Criminologia i Sistema Penal de la UPF, dins la convocatòria d'ajuts per a la recerca RecerCaixa 2013.

La convocatòria d'ajuts RecerCaixa està impulsada per l'Obra Social "La Caixa" i l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i té per objectiu impulsar la investigació en temes d'interès social per aportar millores que contribueixin a augmentar el benestar social, i que afavoreixin, en especial, els col·lectius més vulnerables.

SDG - Sustainable Development Goals: