Vés enrere Els espais verds influeixen en el desenvolupament cognitiu en nens

Els espais verds influeixen en el desenvolupament cognitiu en nens

Un estudi liderat per Jordi Sunyer, catedràtic de Medicina Preventiva i Salut Pública del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut,  així com codirector del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental i que ha publicat el mes de juny a PNAS.
17.06.2015

crealrecursUn estudi publicat el mes de juny a  Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) informa d'un vincle entre l'exposició als espais verds a l'escola i el desenvolupament cognitiu en nens de primària. El contacte amb la natura es creu que té un paper fonamental i insubstituïble en el desenvolupament del cervell, però l'evidència disponible sobre tal paper encara és escassa.

Per provar l'associació entre la maduració cognitiva i l'exposició als espais verds a la llar i l'escola, un estudi dirigit per Payam Dadvand i coordinat per Jordi Sunyer, catedràtic de Medicina Preventiva i Salut Pública del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS), investigador de l'Institut Municipal d'Investigació Mèdica (IMIM-Hospital del Mar), centre adscrit a la UPF, així com codirector del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL), ha supervisat els canvis en les mesures cognitives cada tres mesos entre gener de 2012 i març 2013 a gairebé 2.600 alumnes de primària de Barcelona amb edats compreses entre els 7 i 10 anys.

Durant un període de 12 mesos, l'exposició al verdor i als voltants de les escoles, determinat per dades de satèl·lit, s'ha relacionat amb una millor capacitat mental per manipular de forma contínua i actualitzar les facultats d'informació conegudes com a memòria de treball i memòria de treball superior, respectivament, i amb una reducció de la manca d'atenció, independentment de l'ètnia, l'educació de la mare i l'ocupació dels pares.

Cada increment del rang interquartil de la verdor total circumdant estava vinculat amb un augment del 5% en la memòria de treball, un augment del 6% en la memòria de treball superior i una reducció d'1% en la falta d'atenció. "També trobem que la contaminació de l'aire relacionada amb el tràfic representava entre el 20 i 65% de les associacions estimades entre la verdor de l'escola i el desenvolupament cognitiu. Una part de la influència observada d'espais verds en el desenvolupament cognitiu podria estar mediada per la capacitat dels espais verds a la reducció de la contaminació de l'aire que, al seu torn, s'ha relacionat negativament amb el desenvolupament cognitiu", explica Dadvand.

No obstant això, no es va observar cap relació entre l'exposició a la verdor a les cases i les mesures cognitives. "Donades les creixents taxes d'urbanització mundial, l'expansió dels espais verds a les escoles podrien conduir a millores en el desenvolupament cognitiu dels escolars, que en última instància, poden donar lloc a un avantatge en el capital mental al nivell de la població ", conclou Sunyer.

Treball de referència

Payam Dadvand, Mark J. Nieuwenhuijsen, Mikel Esnaola,  Joan Forns, Xavier Basagaña Mar Alvarez-Pedrerol, Ioar Rivas, Mónica López-Vicente, Montserrat De Castro Pascual, Jason Su, Michael Jerrett, Xavier Querol, Jordi Sunyer (2015), " Green Spaces and Cognitive Development in Primary Schoolchildren; A Prospective Study", PNAS, 16 de juny.

Altres e-notícies de recerca relacionades:

Jordi Sunyer, guardonat amb el Premi John Goldsmith