Vés enrere El nalmefè, utilitzat per al tractament de l’alcoholisme, és eficaç també sota els efectes de la cocaïna

El fàrmac comercialment conegut com a Selincro® provoca una disminució en el consum d’alcohol vinculat als efectes de la cocaïna. L'estudi ha estat liderat per la Universitat Complutense de Madrid i ha comptat amb la participació del catedràtic de Farmacologia de la UPF, Rafael Maldonado.
08.06.2016

Marca Registrada SELINCROL’any 2013, l’Agència Europea de Medicaments (EMA) va aprovar la comercialització del fàrmac nalmefè (Selincro®) per tractar l’alcoholisme. Anys més tard, científics de la Universitat de Heidelberg (Alemanya) van demostrar que el nalmefè també reduïa el desig de consumir cocaïna en les persones addictes a aquesta droga. Un estudi recentment publicat a la revista British Journal of Pharmacology i que compta amb la participació de Rafael Maldonado, catedràtic de Farmacologia a la Universitat Pompeu Fabra, demostra que el nalmefè redueix el desig de consumir alcohol present en els individus que es troben sota els efectes de la cocaïna.

Les persones que pateixen alcoholisme tenen una probabilitat set vegades major que la resta de la població a patir alguna altra adicció. De fet, entre el 50 i el 90% de les persones addictes a la cocaïna ho són també a l’alcohol, i ja existeixen diversos estudis que vinculen l’abús de les dues drogues amb l’augment de les urgències neurològiques i cardíaques. Científics de la Universitat Complutense de Madrid, en col·laboració amb la Universitat Pompeu Fabra, l’Autònoma de Barcelona i els hospitals Regional Universitari de Màlaga i el Clínic de Barcelona, han estudiat els efectes que el nalmafè pot tenir sobre les persones que combinen el consum de cocaïna amb el de l’alcohol.

La cocaïna provoca un augment del 40% en el consum d'alcohol. L'equip científic liderat per José Antonio López Moreno, investigador del Departament de Psicobiologia de la Universitat Complutense de Madrid, va observar l'efecte que el nalmefè produïa en rates que havien consumit cocaïna i que podien autoadministrar-se alcohol. El resultat va ser la reducció en un 70% del consum d'alcohol vinculat als efectes de la cocaïna. A més, l'equip científic va analitzar alguns canvis epigenètics associats amb el consum d'alcohol i van trobar que el nalmefè reduïa els canvis epigenètics investigats. Gràcies a aquest estudi genètic, l'equip investigador ha descobert la possibilitat d’utilitzar gens epigenètics com a nous biomarcadors del consum d'alcohol: les histones deacetilases, unes proteïnes que regulen el silenciament de molts gens. El consum abusiu d'alcohol provoca un increment en l'expressió de les histones deacetilases en sang perifèrica. Aquest increment es veu minvat després del tractament amb nalmefè.

Rafael MaldonadoEl nalmefè és un antagonista opioid derivat de la naltrexona. La seva acció és més eficaç que aquesta i per això constitueix una bona alternativa per al tractament de l'alcoholisme. El fàrmac comercialitzat del nalmefè, el Selincro®, ha resultat ser també efectiu per evitar la reincidència en les persones addictes a la cocaïna. Els resultats obtinguts per aquest estudi descobreixen una nova propietat farmacològica del nalmefè, atorgant-li utilitat en certs casos d'addicció.

Rafael Maldonado, cap del Laboratori de Neurofarmacologia del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF, ha participat en aquest estudi en el marc del projecte col·laboratoi de recerca entre les dues institucions finançat per The European Foundation for Alcohol Research (ERAB-EA-1221).

Treball de referència: Javier Calleja-Conde, Victor Echeverry-Alzate, Elena Giné, Kora-Mareen Bühler, Roser Nadal, Rafael Maldonado, Fernando Rodríguez de Fonseca, Antoni Gual, Jose Antonio López-Moreno. Nalmefene is effective in reducing alcohol seeking, treating alcohol-cocaine interactions and reducing the alcohol-induced histone deacetylases gene expression in blood. British Journal of Pharmacology.