Vés enrere Declaració del Consell de Direcció de la UPF en relació a la situació política que es viu a Catalunya

Aprovada el dimecres 23 d’octubre de 2019

30.10.2019

És indubtable que a Catalunya estem vivint temps políticament i socialment excepcionals com a mínim des de la tardor de l’any 2017, i de fet des d’abans. I la Universitat Pompeu Fabra, conscient de la seva alta responsabilitat com a espai privilegiat de generació i transmissió de coneixement, de discussió i debat públics, i també de planter on germina una ciutadania democràtica, activa i crítica, no pot restar-ne aliena, perquè tots els àmbits de què s’ocupa la universitat estan basats en els valors de la democràcia, la justícia i el benestar de la societat. És per això que el Consell de Direcció de la universitat vol expressar i reafirmar públicament les consideracions i principis següents.

En primer lloc, i amb independència del judici que cadascú faci del contingut de la Sentència del Tribunal Suprem 459/2019 sobre el cas del Procés, en una democràcia la ciutadania ha de tenir intactes els seus drets de llibertat d’expressió, que inclouen els drets de crítica sobre qualsevol decisió presa per qualsevol autoritat, així com els drets democràtics de protesta –els drets de reunió, associació, manifestació i vaga. És per això que el Consell de Direcció de la Universitat expressa el seu compromís més inequívoc amb el respecte per aquests drets i llibertats bàsics de tots els membres de la seva comunitat universitària, i insta els òrgans de govern que adoptin les decisions que siguin necessàries, com sempre ho han fet, per garantir-ne l’exercici i la protecció.

En segon lloc, la Universitat és un espai lliure i plural que ha de constituir una plataforma per a la defensa de la democràcia i pel debat públic i la crítica de les injustícies que es produeixen al nostre entorn, sens dubte compromesa amb els valors dels drets humans, la llibertat, la igualtat, el benestar, la no-violència i la pròpia democràcia. Tenim un deure especial a l’hora de promoure l’anàlisi crítica de la situació que estem vivint, i el Consell de Direcció insta els altres òrgans de direcció de la Universitat a que organitzin i promoguin els actes que siguin necessaris per tal que puguem debatre de forma serena, oberta, plural i pacífica, tal i com li correspon a una universitat, sobre els esdeveniments tan greus que estan succeint a la nostra societat especialment les darreres setmanes.

I en tercer lloc, el Consell de Direcció de la UPF condemna fermament l’ús de qualsevol tipus de violència, vingui d’on vingui, però especialment greu quan s’ha fet en abús del monopoli de l’ús de la força que té adjudicat l’Estat. Fem una crida a la serenitat, al diàleg i la negociació polítiques. Ha de ser evident per a tothom que la sentència del TS –de nou, amb independència del judici substantiu que mereixi a cadascú- no és ni pot ser una solució al conflicte polític d’aquests temps, i que aquesta solució es troba avui més lluny encara del que ja estava fa dos anys. Conseqüentment, el Consell de Direcció de la UPF  insta els governs català i espanyol a buscar solucions democràtiques, pacífiques i plenament respectuoses dels drets i llibertats democràtiques de tots els ciutadans, per al conflicte polític en el qual ens trobem immersos.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació