Vés enrere De Gran Vull Ser Lingüista, jornada per a nens i nenes a la UPF

De Gran Vull Ser Lingüista, jornada per a nens i nenes a la UPF

23.05.2005

degranvull
El 23 de maig es va celebrar a l'auditori i a l'aula 208 de l' edifici Rambla la jornada De Gran Vull Ser Lingüista. Aprenent amb els Científics de la Universitat, que va aplegar més de 200 nens i nenes bilingües català-castellà i d'edats compreses entre els 9 i els 11 anys. L'objectiu de la jornada, una experiència pionera al nostre país, ha estat parlar amb naturalitat als nens i nenes sobre qüestions relacionades amb l'ús de la llengua i d'algunes aplicacions lingüístiques. Els alumnes provenien de sis escoles diferents d'arreu de Catalunya: CEIP Joc de la Bola (Lleida), CEIP Santa Susanna (Santa Susanna), CEIP Annexa Joan Puigbert (Girona), CEIPM Tres Pins (Barcelona), Escola Escaladei (Cerdanyola del Vallès) i l' Escola Projecte (Barcelona).

Aquesta iniciativa és un projecte de recerca de l' Institut Universitari de Lingüística Aplicada (IULA) de la UPF, en el qual participen molts professors d'aquest grup coordinats per la professora Rosa Estopà. La jornada, que s'emmarca dins dels actes commemoratius del desè aniversari de la creació de l'IULA, ha rebut el suport del Consell Social de la UPF, de l'IULA i també d'Enciclopèdia Catalana i Caixa Catalunya.

degranvull2
La jornada es va estructurar com si es tractés d'un congrés i va constar de dues sessions paral·leles precedides d'un acte de benvinguda a càrrec de M. Teresa Turell i Mercè Lorente, que van inaugurar la jornada. Al llarg de l'activitat investigadors de l'IULA van impartir quatre conferències, dues per sessió, els temes de les quals van tenir com a objectiu fer divulgació científica al voltant de què són els diccionaris i com s'elaboren; com evolucionen les llengües; per què existeixen les paraules o com saben els ordinadors la llengua en la qual escrivim un text; tot això amb una clara voluntat de motivació cap a aquest àmbit del coneixement. Les respostes a les preguntes que els escolars van plantejar durant el debat que va seguir a cada conferència van suposar un repte divulgatiu per als investigadors, a la vegada que enriquidor.

La programació va incloure un concurs de dibuixos amb el lema "La llengua em suggereix..." com una activitat paral·lela per tal d'estimular la creativitat dels infants al voltant de la llengua. En el transcurs de la jornada es van exposar tots els dibuixos en el pati de l'edifici Rambla i es van donar els premis als més suggeridors i originals, segons el veredicte d'un tribunal integrat per professors de Lingüística, Documentació i Periodisme i Comunicació Audiovisual de la UPF.

Tota aquesta experiència quedarà recollida posteriorment en la publicació Parlant de llengua amb nens i nenes, que publicarà l'editorial Graó en les versions catalana i castellana.

Programa de la jornada

Conclusions de la jornada