Vés enrere Combat dialèctic entre estudiants de la UPF i interns de Brians 2: guanya la paraula

El jurat, format per l’exconsellera Montserrat Tura, el periodista Joan Maria Pou i la professora d’ESADE Gemma Lligadas, ha declarat per unanimitat vencedors els dos equips, que han debatut sobre si “els diners fan la felicitat".

12.05.2016

Un grup d’interns del Centre Penitenciari Brians 2 i un equip d’estudiants de la UPF s’han enfrontat avui, 12 de maig, en un debat sobre el tema “Els diners fan la felicitat”.

La competició ha tingut lloc a la sala polivalent de l’edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella, on els interns han anat en sortida programada.

El jurat ha declarat per unanimitat guanyadors els dos equips i ha destacat en la deliberació final l’alt nivell que han demostrat els contrincants, tant pel que fa al contingut com a la forma. Finalment, el premi al millor orador ha estat per a Salvador, un dels integrants de l’equip de Brians 2.

L’equip de la UPF, guanyador de la darrera edició de la lliga de debat interna de la Universitat, ha estat format pels estudiants Marc Passolas (Economia), Ariadna Romans (Ciències Polítiques), Eduard Grandio (Dret) i el que va ser declarat millor orador, Oriol Bosch (Economia i Ciències Polítiques).

Pel que fa a l’equip del CP Brians 2 (algun dels seus membres també es trobaven entre ens vencedors de la competició d’oratòria celebrada l’any passat al centre penitenciari) ha estat format per Carlos, Salvador, Paco i Alejandro.

El jurat de l’enfrontament dialèctic ha comptat amb l’exconsellera de Justícia i d’Interior, Montserrat Tura; el periodista vinculat a RAC1, Joan Maria Pou, i la professora d’oratòria d’ESADE, Gemma Lligadas.

Jaume Casals, rector de la UPF, que juntament amb el Conseller de Justícia, Carles Mundó, ha estat l’encarregat de lliurar els premis als participants, ha destacat que “la universitat es va fundar, entre altres coses, per tenir cura de la paraula. La paraula és al mig de la universitat: el que hem fet avui pertany al cor de la institució, a la vida social i a la vida acadèmica”.

De la seva banda, Carles Mundó ha destacat que "activitats com la d’avui fan visible l’ànima social del Departament de Justícia i faciliten l’objectiu principal dels serveis penitenciaris, que no és cap altre que aconseguir la plena reinserció de les persones empresonades. Amb aquestes iniciatives podem connectar la vida a l’interior dels centres amb la societat".

Diners i felicitat, una relació controvertida

Alguns dels arguments esgrimits pels estudiants de la UPF a favor de la tesi “Els diners fan la felicitat” han estat mostrar els diners com a valor de canvi i com a una de les vies fonamentals per cultivar la felicitat, sempre i quan s’utilitzin correctament.

Contràriament, els interns del CP Brians 2 han defensat que els diners són un mite creat per la societat de consum, han esmentat la capacitat de destrucció que tenen i s’han fonamentat en les experiències viscudes per cadascun d’ells, per demostrar que cap dels moments més feliços de les seves vides tenen els diners com a base.

Montserrat Tura, com a membre del jurat, ha emfasitzat que el debat “ha tingut un nivell extraordinari: tot i que els participants provenen d’escoles molt diferents, hem vist persones que han sortit a l’escenari a defensar la seva posició”. Joan Maria Pou ha posat èmfasi que “per comunicar és imprescindible la passió, juntament amb arguments sòlids”, i que això s'havia aconseguit.

Una col·laboració enriquidora al voltant de l’oratòria

La trobada és la final d’una activitat sobre oratòria que es va iniciar el passat novembre el 2015 a Brians 2 i que ha estat el punt de partida en la col·laboració entre ambdues institucions per fomentar les trobades entre estudiants i interns en els àmbits de l’activitat física i la cultura.

Un grup d’estudiants voluntaris de la UPF, en coordinació amb l’Escola Víctor Català –el centre de formació d’adults de Brians 2–, van formar un grup de 24 reclusos perquè poguessin desenvolupar la seva pròpia competició.

Els penats es van organitzar en equips de tres o quatre, van rebre classes d’oratòria, van preparar els debats, van haver de documentar opinions a favor i en contra de diferents temes i es van enfrontar en combats dialèctics, dels quals en va sortir un equip guanyador, en una final que va comptar amb la periodista i professora de la UPF Mònica Terribas com a jurat.

L’experiència de la lliga de debat ha suposat per als interns el foment de les habilitats comunicatives, l’esperit crític, el treball en equip, l’anàlisi i l’intercanvi d’informació i d’idees, entre altres beneficis. I per als estudiants, el coneixement d’una realitat diferent i desconeguda com són els centres penitenciaris, la sensibilització cap a aquest col·lectiu i el seu creixement personal.