Vés enrere Adolescents i aprenentatge informal a Youtube: més enllà de l’educació formal

Adolescents i aprenentatge informal a Youtube: més enllà de l’educació formal

Un estudi liderat per Carlos Scolari, professor del Departament de Comunicació de la UPF, amb la participació d'investigadors de la UB i la UAB, determina que la plataforma de vídeos és una de les més populars entre els adolescents per aprendre sobre tota classe de temes.

13.04.2022

Aprendre a tocar la guitarra, resoldre una derivada o derrotar un dels monstres de Zelda a través de YouTube. Carlos A. Scolari, professor del Departament de Comunicació de la UPF i investigador del Grup de Recerca MEDIUM, ha liderat un una recerca on investiga les plataformes d'aprenentatge informal dels adolescents i que ha servit per determinar que Youtube és la plataforma preferida dels adolescents en el seu dia a dia per aprendre sobre qualsevol tema. L'estudi ha comptat amb la participació de Fernanda Pires, de la UAB, José M. Tomasena, vinculat a la UB i a la UPF, i Maria José Masanet, de la UB.

"Aprenc més matemàtiques a YouTube que no pas a l'escola, perquè pots repetir el vídeo tantes vegades com vulguis", afirma una de les estudiants que ha participat en l'estudi. En Zack, per exemple, explica que "busco a YouTube el problema específic que tinc en el joc i faig clic al que apareix primer". A més, hi ha adolescents que usen vídeos com els tutorials "per resoldre dificultats amb un programa d'ordinador o quan no sé utilitzar un software". Aquests exemples mostren les tendències d'aprenentatge entre les noves generacions, on plataformes gratuïtes, instructives i farcides de continguts diversos, com YouTube, són fonamentals en els seus processos d'aprenentatge.

“Aprenc més matemàtiques a YouTube que no pas a l’escola, perquè pots repetir el vídeo tantes vegades com vulguis”

L'article Learning with YouTube: Beyond formal and informal through new actors, strategies and affordances, publicat a la revista Convergence, en el que es presenten els resultats de la recerca feta amb la participació d’adolescents entre 11 i 19 anys, determina tres àrees d'interès específiques de la plataforma YouTube. En primer lloc, l'expansió del currículum escolar formal, és a dir, l'ús de Youtube per estudiar per als exàmens, conèixer noves matèries vinculades a l'escola i per entendre continguts tractats a classe. En segon lloc, l'aprenentatge de videojocs o el desenvolupament de coneixements tecnològics amb la finalitat d'imitar els passos d'un tutorial per passar de nivell en un videojoc o buscar la solució d'un problema informàtic. I en tercer lloc, YouTube com a forma d'expressió cultural vinculada a l'oci. L'estudi afirma que els usuaris acudeixen a aquesta plataforma per instruir-se sobre manualitats, cuina o per tocar instruments, entre molts altres temes similars.

Les causes que han portat YouTube a ser la plataforma de referència són diverses, però es basen en la facilitat dels usuaris per imitar i aprendre a través de la repetició. A més, també ajuda el fet que sigui una plataforma gratuïta i que qualsevol usuari pugui pujar contingut de tota classe. Hi ha una tendència d'aprenentatge entre les noves generacions, on plataformes gratuïtes, instructives i farcides de continguts diversos són fonamentals en els processos d'aprenentatge.

Finalment, durant la recerca també es va observar que els rols i els estereotips de gènere persisteixen en els hàbits d'ús, consum i producció de contingut mediàtic dels adolescents. L’estudi va confirmar l’existència d’una esfera d’ús masculí i una altra d’ús femení dels mitjans. Pel que fa a l'aprenentatge a través de YouTube, es va detectar que algunes àrees i entorns d'aprenentatge són predominantment masculins i altres femenins. Per exemple, l’àrea de videojocs és un espai masculinitzat on la presència de noies és excepcional. Passa el contrari amb l'àmbit de la bellesa o els vídeos sobre llibres, on la presència de les noies és pràcticament hegemònica, amb algunes excepcions en els àmbits esportiu i musical.

A més, la investigació ha obert altres perspectives d'investigació a la plataforma. L'estudi es planteja el condicionant de l'ús de Youtube segons classe social, fet que podria implicar un augment d’usuaris que no poden pagar classes privades o formacions no curriculars, com ara classes de guitarra.

04. Educació de qualitat

Per a més informació