Vés enrere “Música clàssica per al segle XXI”, un concert al qual tothom hi està convidat

“Música clàssica per al segle XXI”, un concert al qual tothom hi està convidat

Després de tres anys de recerca, el projecte Phenicx, coordinat pel Grup de Recerca en Tecnologia Musical i finançat dins el 7è Programa Marc de la Unió Europea presenta els seus resultats el 30 de març, a les 19.00 hores, al claustre del centre Arts Santa Mònica de Barcelona.

29.03.2016

La música clàssica s'apropa al gran públic gràcies al desenvolupament d’una tecnologia amb la qual es pot gaudir de l'experiència de la música en directe a través d’innovadors sistemes que permeten visualitzar i escoltar un concert d'una forma personalitzada en funció dels interessos del públic.

El Grup de Recerca en Tecnologia Musical (MTG) ha coordinat el projecte Phenicx al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la Universitat Pompeu Fabra, conjuntament amb els membres del consorci internacional.

Amb la celebració de l’acte, “Música clàssica per al segle XXI:  concert i instal·lacions interactives”, els membres del projecte conviden al públic de Barcelona a descobrir aquests avenços a través de diverses activitats. Un concert obert a tothom i gratuït que tindrà lloc el 30 de març, a les 19.00 hores, al claustre del centre Arts Santa Mònica (Rambla, 7. Barcelona).

Després de tres anys de recerca d’un equip internacional, el públic tindrà l’oportunitat d’escoltar un concert de música clàssica a càrrec de la pianista Cynthia Liem (1987), guardonada amb el premi Dutch Classical Talent, en què s’interpretaran tres peces que incorporen la tecnologia desenvolupada al projecte Phenicx, les quals s’aniran repetint en el decurs de la vetllada. Al mateix temps, gràcies a una aplicació desenvolupada per aquests investigadors, es visualitzarà a temps real una projecció que mostra diferents aspectes de la música que s’està interpretant, com ara l’estructura, instrumentació, melodia predominant, entre altres.

En segons lloc s’ha previst un espai amb demostracions amb tauletes i auriculars per a què el públic pugui explorar els diversos components del concert com ara escoltar per separat els diferents instruments de l’orquestra, visualitzar la partitura a la vegada que escolta la música o aprendre sobre l’estructura de les obres simfòniques.

Per últim, el públic podrà dirigir l’orquestra Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam gràcies a una instal·lació interactiva que permet simular el rol del director i d’aquesta manera controlar els instruments i les seves interpretacions a través de la gestualitat.

Un projecte internacional finançat pel 7è Programa Marc de la Unió Europea

Phenicx és un projecte internacional finançat pel 7è Programa Marc de la Unió Europea que ha estat coordinat per Emilia Gómez,  investigadora del Grup de Recerca en Tecnologia Musical (MTG) diversos membres del qual han aportat la seva reconeguda expertesa en l'àmbit de processament d'àudio (Jordi Janer, Julio Carabias i Marius Miron),  recuperació d'informació musical (Agustín Martorell, Juanjo Bosch i Enric Guaus), anàlisi del gest (Álvaro Sarasúa i Carles Fernández) i repositoris multimodals (Òscar Mayor).

El Consorci del projecte ha estat integrat per institucions de prestigi internacional entre les quals hi ha l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC),  conjuntament amb entitats austríaques i del Països Baixos, com ara la Universitat Johannes Kepler de Linz i l'Institut de Recerca Austríac en Intel·ligència Artificial OFAI (Àustria), la Universitat Tecnològica de Delft (Holanda), la reconeguda orquestra Royal Concertgebouw Orquestra (Amsterdan, Holanda), a més de l'empresa holandesa VideoDock BV.