Vés enrere Un nou xip genètic permet identificar l'origen geogràfic de persones de poblacions de tot el món

Ha esta desenvolupat dins el projecte internacional Genographic, en què hi participa David Comas, investigador de l'Institut de Biologia Evolutiva, i s'ha fet ressò la revista Nature Communications, en un article publicat el 29 d'abril.
29.04.2014

Nature Communications va publicar ahir, 29 d'abril, un article amb els avenços en el coneixement de l'origen geogràfic de diferents individus de poblacions humanes dins del projecte Genographic, un ambiciós projecte finançat, entre altres,  pel National Geographic i l'empresa IBM, en què hi participa David Comas, investigador de l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE), centre mixt UPF-CSIC.

ncomms4513-f2El Projecte Genographic, mitjançant un consorci internacional d'investigadors, té com a objectiu principal reconstruir la història de les poblacions humanes a partir de les dades genètiques.

El treball que es publica a Nature Communications es fa ressò del desenvolupament d'un nou xip que ha permès els investigadors traçar amb molta precisió (a escala de pocs centenars de quilòmetres) l'origen geogràfic de diferents individus de poblacions humanes a partir d'uns cent mil marcadors genètics.

Fins al moment, aquest tipus de geolocalització a partir de dades genètiques s'havia pogut fer en poblacions d'origen europeu, de les quals es disposava de moltes dades. A partir d'aquest nou xip i de nous algoritmes s'ha pogut aplicar aquesta geolocalització a poblacions de tot el món.

Aquests avenços tècnics en la geolocalització genètica obren nous reptes en altres possibles àmbits com ara els tests d'ancestralitat, en ciències biomèdiques i forenses, i també obre noves expectatives en l'àmbit de la privacitat genètica.

Article de referència:

Eran Elhaik, Tatiana Tatarinova, Dmitri Chebotarev, Ignazio S. Piras, Carla Maria Calò, Antonella De Montis, Manuela Atzori, Monica Marini, Sergio Tofanelli, Paolo Francalacci,Luca Pagani, Chris Tyler-Smith, Yali Xue, Francesco Cucca, Theodore G. Schurr, Jill B. Gaieski, Carlalynne Melendez, Miguel G. Vilar, Amanda C. Owings, Rocío Gómez, Ricardo Fujita, Fabrício R. Santos, David Comas, Oleg Balanovsky, Elena Balanovska, Pierre Zalloua, Himla Soodyall, Ramasamy Pitchappan, ArunKumar GaneshPrasad, Michael Hammer, Lisa Matisoo-Smith, R. Spencer WellsThe Genographic Consortium (2014),  " Geographic Population Structure analysis of worldwide human populations infers their biogeographical origins" Nature Communication, 5, 3513, doi: 10.1038/ncomms4513.

Altres e-notícies relacionades:

La diversitat genètica reflecteix el pas de les civilitzacions a l'Afganistan

Identificada la signatura genètica neandertal en els pobles nord-africans actuals