Vés enrere Oberta la convocatòria del nou programa d'ajuts a l'estudi per a situacions sobrevingudes

Adreçada als estudiants de grau i del màster en Formació del Professorat, inclourà una dotació mínima de 25.000 euros per posar-se en marxa, a més d'una d'addicional amb aportacions solidàries d'estudiants i de persones físiques i jurídiques.
20.11.2013

La Universitat Pompeu Fabra es dotarà d'uns ajuts destinats a estudiants que es trobin en situacions sobrevingudes que els dificultin el desenvolupament dels seus estudis, per la impossibilitat d'assumir el cost de les matrícules i de poder optar a cap ajut o beca d'aquest tipus. Ja s'ha obert la convocatòria per als interessats a participar-hi, que hi podran concórrer fins al 15 de gener del 2014.

Estudiants en una aula de la UPFAquest programa d'ajuts, que s'ofereix per primera vegada, va ser aprovat el passat 6 pel Consell de Govern de la UPF i inclourà una dotació mínima de 25.000 euros per garantir la seva posada en marxa i el seu funcionament.

Així mateix, es preveu una dotació econòmica addicional amb les aportacions solidàries que puguin fer els estudiants mitjançant donatius individuals, a la qual s'afegirà una quantitat procedent de la Universitat, equivalent a la suma d'aquests donatius, fins a un màxim de 25.000 euros.

Als diners d'aquesta procedència, sumats a les aportacions de persones físiques o jurídiques que vulguin ajudar els estudiants i subscriguin el conveni corresponent amb la Universitat, es destinaran a finalitats similars en anys successius en cas que no es gastessin en aquesta primera crida.

A qui s'adreça la convocatòria, requisits per participar-hi i modalitats dels ajuts

Els ajuts van adreçats als estudiants dels centres propis de la UPF matriculats en ensenyaments oficials de grau o en el màster de Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'idiomes, que s'hagin trobat amb una situació sobrevinguda.

Aquesta situació els ha hagut de comportar un empitjorament de la seva situació econòmica durant el darrer trimestre de l'any 2012 o durant el 2013, i com a conseqüència de la qual no puguin assumir el cost total o parcial de la matrícula o d'altres preus públics d'obligat pagament a la Universitat.

Els estudiants que optin als ajuts han d'haver matriculat el curs acadèmic 2013-2014 el mínim de crèdits exigit per obtenir beca a temps parcial en la convocatòria de beques de caràcter general per al curs acadèmic actual; tenir nacionalitat d'un estat membre de la UE i acreditar la residència a l'estat espanyol des de fa un any, com a mínim.

Les modalitats dels ajuts seran les següents: matrícula de crèdits matriculats per primera vegada durant el curs acadèmic 2013-2014 (amb la possibilitat que abasti la totalitat o sols una part d'aquests crèdits); exempció de les despeses de gestió per manca de pagament dels preus de la matrícula i altres ajuts que consideri la comissió de selecció, composta per membres dels diferents col·lectius de la Universitat i presidida per la vicerectora de Responsabilitat Social i Promoció.

Més de 4.000 estudiants van percebre algun tipus d'ajut, beca o bonificació el curs passat

Malgrat la disminució dels fons públics per a beques i ajuts a l'estudi i l'increment dels requeriments per obtenir-los, 4.281 estudiants de la UPF es van beneficiar d' algun tipus d'ajut o bonificació en els preus públics establerts per a l'ensenyament universitari en el passat curs 2012-2013.

Per xifres de beneficiaris, cal destacar els 1.838 estudiants de grau i màster que van obtenir algun tipus d'ajut de la convocatòria general de beques i ajuts que efectua el Ministeri d'Educació amb gestió de l'AGAUR a Catalunya. La segona modalitat que va beneficiar més persones va ser la bonificació per la condició de membre de família nombrosa, que va abastar 1.358 estudiants.

Una de les novetats del curs 2012-2013 va ser la primera  convocatòria de beques EQUITAT, gestionada també per l'AGAUR, amb fons de la universitat mateixa, la qual va permetre que 241 estudiants es beneficiessin d'algun tipus de descompte sobre el preu de matrícula. Així mateix, gràcies a la bona qualitat en l'accés a la UPF, 323 estudiants de nou ingrés van obtenir la matrícula gratuïta per haver aconseguit la matrícula d'honor o premi extraordinari al Batxillerat.

Finalment, a més de les convocatòries per a ensenyaments de postgrau (FPU, FPI o FI), que van bonificar 180 estudiants, la UPF també fa un esforç significatiu en la dotació d'ajuts de matrícula específics per a estudiants de màsters, especialment per a aquells que es troben efectuant pràctiques per a activitats de suport a la docència i la recerca.