Vés enrere Les desigualtats en les condicions de vida de les persones els ocasionen greus perjudicis en la seva salut

Segons un informe de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) que ha estat coordinat per Joan Benach, investigador de la Unitat de Recerca en Salut Laboral del CEXS-UPF.
04.09.2008

L'informe reclama la necessitat d'accions intersectorials intergovernamentals i de polítiques socials encaminades a millorar les condicions de vida de les persones,  posant fi a les diferències injustes i evitables que comporten greus perjudicis en la seva salut. Les desigualtats en qualitat de vida i salut no es donen tant sols entre països pobres i rics, sinó també dins el propis països segons l'escala social que ocupen les persones.

El 28 d'agost es van fer públics a Ginebra (Suïssa) els resultats d'aquest informe fruit de tres anys de treball. L'informe s'ha realitzat en 18 països del món i posa de manifest el paper que juguen els factors socials en les desigualtats en la salut de les persones. Ha estat elaborat per la xarxa de Coneixement de les Condicions d'Ocupació ( EMCONET) que coordina Joan Benach 8a la imatge), investigador de la Unitat de Recerca en Salut Laboral del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut ( CEXS) de la UPF.   La xarxa forma part de la Comissió de Determinants Socials de Salut (CSDH), creada l'any 2005 per la Organització Mundial de la Salut (OMS) i està presidida pel prestigiós epidemiòleg anglès Michael Marmot.

A la llum dels resultats presentats, la Comissió proposarà models i indicadors de diversos determinants socials de la salut com ara les condicions d'ocupació i treball, l'exclusió social, el gènere, els sistemes de salut, etc., recomanarà maneres d'implementar els resultats dins les polítiques públiques per millorar la salut de la població, valorarà l'efectivitat de les polítiques en diferents contextos socials, així com també tindrà especial atenció amb els grups socials més vulnerables.

La xarxa EMCONET compta amb la col·laboració de Carles Muntaner, investigador de la Universitat de Toronto (Canadà) i Vilma Santana, investigadora de l'Institut de Salut Col·lectiva de la Universitat de Salvador de Bahia (Brasil), i es realitza amb el suport d'un ampli nombre d'investigadors i d'institucions internacionals d'arreu del mon com són l'Organització Internacional del Treball (OIT), l'Organització Internacional de Migracions (OIM), l'Institut Sindical Europeu per la Recerca (ETUI-REHS), el National Labor Committee, entre molts altres.

Més informació de l'informe a:  "Equidad en salud a través de la acción intersectorial: un análisis de estudios de casos en 18 países" ( pdf).