Vés enrere La sostenibilitat, la seguretat i la salut, eixos del pla de mobilitat de la Universitat

El “Pla de Mobililtat Sostenibie i Segura de la UPF 2015-2020” s’ha presentat a l’auditori del campus del Poblenou, en un acte que ha inclòs diverses ponències d’experts i tècnics relacionades amb els desplaçaments urbans i el benestar.

28.04.2016

L’auditori del campus del Poblenou ha acollit avui, 28 d’abril, al migdia, la presentació del “Pla de Mobilitat Sostenible i Segura de la UPF 2015-2020”, l’acte central de la Setmana de la Mobilitat de la UPF, que transcorre del 25 al 29 d’abril.

El pla de mobilitat de la UPF, que va ser aprovat pel Consell de Govern de la Universitat el passat mes de desembre, té com a principals eixos potenciar modes de desplaçament sostenibles, promoure la seguretat i la salut de les persones, millorar l’aparcament privat i fomentar la informació relacionada amb la mobilitat i el transport.

Mònica Figueras, vicerectora de Responsabilitat Social i Promoció, ha donat la benvinguda als assistents i ha presentat els diferents ponents, experts, tècnics i responsables de la Universitat i de l’Ajuntament de Barcelona, que han impartit sengles conferències relacionades amb els desplaçaments i la salut de les persones.

“Hem preparat la sessió de presentació per donar a conèixer aquest pla, en fase de desplegament, a tota la comunitat, i l’hem emmarcada en un context que li doni més força, amb la col·laboració d’una vessant més acadèmica i amb d’altres agents externs relacionats amb la mobilitat dins de l’àrea de Barcelona”, ha afirmat Mònica Figueras.

Mobilitat i salut, dues cares de la mateixa moneda

La primera ponència ha anat a càrrec d'Ione Avila-Palencia, investigadora del Centre de Recerca d’Epidemiologia Ambiental (CREAL), que ha parlat de “Mobilitat urbana i salut”. Seguidament, Martí Boleda, tècnic de Medi Ambient i Seguretat i gestor de Mobilitat de la UPF, ha exposat el “Pla de Mobilitat Sostenible i Segura de la UPF 2015-2020”.

Després d’explicar com s’ha gestat el pla, els diferents eixos que el componen i les mesures que s’aplicaran, Martí Boleda ha destacat el caràcter obert d’aquesta iniciativa: “No és un pla tancat i rígid, sinó que és obert a totes les necessitats que es puguin anar detectant", ha afirmat.

Les altres intervencions han anat a càrrec d’Adrià Gomila, director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, que s’ha centrat en el “Pla de Mobilitat Urbana (PMU) de Barcelona 2013-2018”, un document al qual el pla de mobilitat de la UPF s’ha adaptat i ha tingut com a referència a l’hora d’establir els seus criteris, objectius i mesures proposades.

Finalment, Josep Mensión, director de Serveis Centrals de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), ha explicat el funcionament i objectius de la “Nova Xarxa ortogonal de bus” de la ciutat, en fase d’expansió, i Ramon Bacardí, director de la T-Mobilitat (ATM), ha parlat d’aquesta targeta unipersonal sense contacte que substituirà gradualment tota la gama actual de títols de transport.

Les mesures que proposa el pla i la seva implementació

La planificació i el cost de les diferents accions a implementar que inclou el pla de mobilitat de la UPF s’han estructurat en dues fases (2016-2018 i 2019-2020): diverses propostes s’implementaran al llarg de la primera fase (algunes ja s’han executat), i d’altres requeriran les dues fases.

La Universitat ja ha efectuat algunes de les iniciatives, com ara la prova pilot (en marxa) d’aparcament segur de bicicletes, en col·laboració amb l’empresa Semab Projects.

Es tracta d’un nou model d’aparcament que inclou sis punts d’ancoratge (tres al campus de la Ciutadella i tres al del Poblenou)  a més d’incorporar la cadena per lligar la bicicleta, protegir el seient i poder guardar-hi el casc.

Altres accions ja portades a terme són la millora dels recorreguts per a vianants entre els campus (conveni Zoo-UPF), diverses mesures organitzatives (fomentar el teletreball i impulsar les TIC en les relacions laborals per evitar desplaçaments innecessaris) i l’organització de la Setmana de la Mobilitat.

D’altra banda, l’augment dels anclatges del bicing; la creació d’un carnet trimestral del bicing per aquells usuaris que estan de pas a la Universitat; l’adhesió a una plataforma de cotxe compartit o carsharing, i de viatge compartit (carpooling), la senyalització de la Universitat o un protocol per a persones amb mobilitat reduïda, són altres iniciatives que ja s’han posat en marxa.

Les tres fases del pla de mobilitat

El pla de mobilitat de la Universitat s’ha planificat en tres fases: anàlisi de la situació, objectius i mesures, i avaluació i seguiment. L’anàlisi de la situació es va portar a terme durant la primera part del 2015, amb la realització d’una enquesta de mobilitat de la UPF, contestada per 2.382 persones (un 16% del total de la comunitat universitària), un període en què també es va fer l’anàlisi de les condicions de l’entorn.

A finals del 2015, es va presentar el resultat del treball consensuat per la mesa de mobilitat de la UPF, composta per les principals entitats gestores de la mobilitat i els transports de l’entorn urbà de Barcelona, i el Grup de Treball de Mobilitat de la UPF, coordinat per la vicerectora Mònica Figueras i amb presència de personal tècnic i representació dels diferents col·lectius de la comunitat universitària. Aquest document, el “Pla de Mobilitat Sostenible i segura de la UPF 2015-2020”, va ser aprovat pel Consell de Govern de la Universitat.

Actualment, s’està en la fase d’implantació de les divuit mesures incloses en el document, que cobreixen la totalitat dels objectius establerts, i en la definició del pla de seguiment, a través d’un conjunt d’indicadors, per tal de qualificar-ne el grau d’assoliment.