Vés enrere Identificada una substància clau per evitar la recaiguda en l'hàbit de fumar

Identificada una substància clau per evitar la recaiguda en l'hàbit de fumar

Un estudi que publica avui el Journal of Neuroscience realitzat per investigadors del Laboratori de Neurofarmacologia del CEXS, ha trobat un neuropèptid clau per al control de l'addicció al tabac.
24.02.2010

berrenderoUn equip d'investigadors de la UPF ha identificat un pèptid endogen que intervé en la recaiguda en l'hàbit tabàquic després d'un període d'abstinència.

Ho ha revelat un estudi que es publica el 10 de febrer al Journal of Neuroscience realitzat per investigadors del Laboratori de Neurofarmacologia que dirigeix el professor Rafael Maldonado, del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) de la UPF, conjuntament amb  la Universitat d'Stanford (EUA).

L'estudi és part de la tesi doctoral que està duent a terme la investigadora Ainhoa Plaza-Zabala, primera signant de l'article, sota la direcció de Fernando Berrendero,  coautor del treball.

L'experiment ha posat de manifest que les hipocretines juguen un paper important en la recaiguda a l'hàbit tabàquic. Aquest treball de recerca bàsica s'ha dut a terme en un model animal d'autoadministració de nicotina, concretament en ratolins.

Unes substàncies relacionades amb l'ansietat i l'addicció

Les hipocretines (conegudes també com a orexines) són uns neuromoduladors de naturalesa peptídica que es troben a les neurones de l'hipotàlem cerebral. Aquestes substàncies es relacionen amb el metabolisme energètic, la regulació de la ingesta i el període de vigília.  Recentment se les ha associat amb els mecanismes de recompensa i amb l'addicció. S'ha comprovat que una activitat incrementada de les hipocretines condueix a estats d'ansietat que poden conduir a recaure en el consum de determinades substàncies que causen addicció.

Les principals conclusions que s'extrauen d'aques rellevant estudi realitzat per investigadors de la UPF són, en primer lloc, que les hipocretines juguen un paper crucial en la modulació dels episodis d'ansietat derivats dels efectes de la nicotina i en els processos neurobiològics subjacents a la recaiguda en l'hàbit de fumar.

A més, les hipocretines modulen els efectes que la nicotina exerceix sobre l'ansietat interactuant amb els factors alliberadors de corticotropina (CRF), un pèptid implicat en la resposta a l'estrès, i amb les neurones de vasopressina ( AVP) de l'hipotàlem.

pityFinalment, en el procés fisiològic de recaiguda en el consum de nicotina, el CRF i les hipocretines intervenen de manera independent però complementària, la qual cosa té importants implicacions en vistes a dissenyar una estratègia terapèutica basada en el bloqueig de l'acció d'aquests dos pèptids per evitar la recaiguda al tabac després d'un període d'abstinència.

El tabaquisme és un dels hàbits de consum que causa més addicció, a més d'un  important problema de salut. Aquesta addició comporta una pèrdua del control sobre el seu consum i una síndrome d'abstinència en deixar de fumar que afavoreix la recaiguda en l'hàbit,  fins i tot després de llargs períodes d'abstinència. Els tractaments de deshabituació a l'hàbit tabàquic tenen com a principal objectiu evitar la recaiguda.

Treball de referència:

Ainhoa Plaza-Zabala, Elena Martín-García, Luis de Lecea, Rafael Maldonado i Fernando Berrendero, " Hypocretins Regulate the Anxiogenic-Like Effects of Nicotine and Induce Reinstatement of Nicotine-Seeking Behavior", The Journal of Neuroscience, 10 de febrer 2010.