Vés enrere El cervell humà vist des de la perspectiva de la cognició social dels robots

El cervell humà vist des de la perspectiva de la cognició social dels robots

És un dels objectius que es planteja Socializing Sensorimotor Contingencies (socSMCs) un projecte FET Proactive Horitzó 2020 en què participa Paul Vershure, cap del Grup de Recerca SPECS i professor d’investigació ICREA del DTIC.

29.09.2016

socSMCs (acrònim en anglès, Socializing Sensorimotor Contingencies) és un projecte finançat FET Proactive del programa Horitzó 2020 que coordina el professor Andreas K. Engel, cap del Departament de Neurofisiologia i Patofisiologia del Centre Mèdic de la Universitat d’Hamburg-Eppendorf (Alemanya). En el consorci del projecte hi participa Paul Verschure, cap del Grup de Recerca Synthetic Perceptive, Emotive and Cognitive Systems (SPECS) i professor d’investigació ICREA del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, conjuntament amb l’empresa catalana PAL Robotics, S.L.

El projecte aposta per un enfocament completament diferent de la visió clàssica de la cognició social. Conceptualment, el projecte  se centra en la mentalització o manteniment de les representacions internes d’altres agents diferents dels humans. El punt de sortida és que qualsevol interacció social, per complexa que sigui, segueix patrons bàsics d’interacció sensoriomotora. Els principals objectius del projecte són elaborar i investigar el concepte de socSMCs en termes de teoria de la informació i models neurocomputacionals.

La recerca se centrarà en el control de robots humanoides i la seva interacció social amb els humans,  i al mateix temps, aprofitar aquests coneixements per estudiar el cervell humà, per exemple en pacients amb trastorns de l’espectre autista. A llarg termini, el projecte es proposa elaborar una tecnologia de robots socialment competents, basada en els mecanismes de conducta funcional i disfuncional per tal de provar nous aspectes i estratègies en la interacció humà-robot.

En la darrera edició de l’escola d’estiu Barcelona Cognition, Brain and Technology (BCBT) que es va celebrar de l’5 al 16 de setembre al campus del Poblenou de la UPF, socSMCs hi va col·laborar. BCBT és una acció docent que forma part d’un conjunt d’iniciatives que s’organitzen en el marc de l’acció de coordinació europea Convergent Science Network of Biomimetics and Neurotechnology i que des del 2008 acull el Grup de Recerca SPECS a la UPF.