Vés enrere El paper dels municipis i de les diputacions de Catalunya en el nou escenari polític, a debat a la UPF

El campus de la Ciutadella acollirà els dies 1 i 3 de juny dos col·loquis organitzats per la plataforma Alcaldes.eu, en què participaran, respectivament, els alcaldes de les quatre capitals i de les quatre diputacions de Catalunya.
30.05.2016

En el marc del Cicle d’Esmorzars “Nova política i nous lideratges municipals”, organitzat per la plataforma transmèdia Alcaldes.eu, juntament amb la UPF i el Punt Avui, el campus de la Ciutadella de la Universitat acollirà els propers 1 i 3 de juny dos col·loquis en els quals es debatrà, respectivament, el paper dels municipis i de les diputacions de Catalunya en el nou escenari polític.

Els debats, que tindran lloc a les 9.30 hores, a l’aula 40.S02 de l’edifici Roger de Llúria, tindran com a protagonistes els alcaldes de les quatre capitals (sessió de l’1 de juny) i dels quatre presidents de les diputacions (sessió del 3 de juny). Estaran acompanyats per Jaume Casals, rector de la UPF; Francesc Xavier Roca, director d’Alcaldes.eu, a més d’alcaldes d’altres municipis, polítics, empresaris i estudiants de Ciències Polítiques.

Cap a un nou lideratge dels municipis

Ciutats capitals. El municipalisme lidera la nova política?” és el títol de la sessió del dimecres 1 de juny, en la qual participaran els alcaldes de les quatre  capitals de demarcació de Catalunya: Ada Colau (Barcelona), Marta Madrenas (Girona), Josep Fèlix Ballesteros (Tarragona) i Àngel Ros (Lleida).

Els alcaldes i alcaldesses són conscients que la política ha canviat: les ciutats estan assumint el lideratge en les societats contemporànies i ells són els protagonistes del gir necessari per suplir el que d’altres institucions no poden aportar al ciutadà.

Els ponents, que exposaran la significativa transformació de la funció de les ciutats com a capitals polítiques, respondran a diverses preguntes: Quines funcions està satisfent la política municipal que no estiguin cobrint ni la política nacional ni l’Estat? Quin paper tenen, en aquestes noves atribucions polítiques, les àrees metropolitanes? Com és el diàleg entre les quatre grans ciutats catalanes en el present?.

Les diputacions, un actor clau

Sota el títol “Diputacions: actors o observadors dels canvis del país?” el col·loqui del 3 de juny comptarà amb les intervencions dels quatre presidents de les diputacions de Catalunya: Mercè Conesa (Barcelona), Josep Poblet (Tarragona), Joan Reñé (Lleida) i Pere Vila (Girona).

En un entorn canviant, també des de les darreres convocatòries electorals, les institucions catalanes i els seus presidents han de preparar-se pel que s’esdevindrà: les diputacions poden tenir presència com a actors, amb criteris propis, o romandre passives, com a simples observadors d’aquest canvi.

Els presidents de les quatre diputacions catalanes valoraran el conjunt de processos polítics actuals, exposaran el seu paper dins el Procés sobiranista i definiran les competències que s’esperen per al futur de les institucions.

De quina manera les diputacions gestionen el seu paper com a equilibradores del territori amb les limitacions imposades des de Madrid? D’on obtindran els recursos per prestar subsidiàriament els serveis a la ciutadania als quals no arriben els ajuntaments, degut a les restriccions legals? Quines complicitats necessiten les diputacions?, són algunes de les preguntes que intentaran respondre.

El cicle Esmorzars Alcaldes.eu s’emmarca dins el conveni de col·laboració amb la UPF, signat el mes de desembre del 2015. L’acord, que impulsa la recerca i les pràctiques acadèmiques a la Universitat, té com a objectiu potenciar els esdeveniments i les publicacions promogudes per la plataforma transmèdia en l’àmbit de la gestió municipal catalana.

Alcaldes.eu ofereix informació actualitzada, entrevistes i perfils als gestors municipals, i serveix com a aparador informatiu per compartir experiències i idees entre alcaldes i estar en contacte amb les inquietuds i necessitats del ciutadà.