Vés enrere El GTI participa amb el Joc lliure! a la 12a. edició de la Fira «Recerca en directe»

Que té lloc els dies 8, 9 i 19 d'abril a l'edifici històric de la Universitat de Barcelona. Un acte obert a tothom que busca difondre entre el públic la metodologia científica. El GTI presenta wearable sounds, una manera de jugar, dinàmica creativa i social.
08.04.2014

Els dies 8, 9 i 10 d'abril té lloc a l'aula Capella de l'edifici històric de la Universitat de Barcelona la 12a.  edició de la Fira «Recerca en directe». L'exposició, organitzada pel Parc Científic de Barcelona i la UB, amb la col·laboració de l'Obra Social "la Caixa,  té com a objectiu contribuir a la millora de la cultura científica de la nostra societat, apropant als ciutadans la recerca que es desenvolupa a Catalunya per mitjà dels mateixos investigadors.

El Grup de Tecnologia de Tecnologies Interactives (GTI) del DTIC, a càrrec de Josep Blat amb la participació d'Andrea Rosales, membre del seu equip presenten a la fira una recerca en tecnologies interactives i desenvolupament infantil. Sis membres del GTI participen a a fira fent demostracions a les escoles. Per exemple, a les imatges anteriors surten Juan Gabriel Tirado i José Emilio Lavilla.

El Joc lliure és una activitat no estructurada on els nens i nenes experimenten espontàniament amb la imaginació i creativitat, incorporant de sorprenents maneres l'ús dels objectes quotidians. Això contribueix al desenvolupament infantil i estimula la creativitat.

No obstant, a la majoria dels nens d'avui els resulta difícil gaudir aquesta forma de joc durant les activitats diàries especialment a causa de la proliferació de sistemes d'entreteniment basats en pantalles, d'un augment progressiu del nombre d'activitats extra - curriculars, amb l'èmfasi en l'assoliment d'objectius acadèmics, així com l'exposició exagerada a jocs estructurats i d'entreteniment guiats.

Wearable Sounds, contribueix al joc físic, creatiu i  social

Més enllà de l'entreteniment basat en pantalles, en el GTI s'està investigant sobre l'ús de tecnologies sensori-reactives per a dissenyar dispositius que estimulin el joc físic, creatiu i social. Dissenyar objectes sense finalitat concreta, oberts a la interpretació, que estimulin la creativitat dels qui els utilitzin per trobar diferents usos personals, o crear noves activitats originals a partir del seu ús.

El GTI presenta el conjunt de "playful accesories", dispositius que es poden portar sobre les peces de vestir, i que generen una experiència sonora quan senten el moviment del cos, l'anomenat wearable sounds.

Els visitants estan convidats a experimentar amb aquests enginys de manera creativa i aportar idees per trobar noves maneres amb què utilitzar aquests accessoris a la seva vida diària, i "contribuir enormement a la nostra investigació, ja que actuaran com a co-investigadors, co-dissenyant els futurs dispositius", han manifestat els investigadors del GTI. Els que s'animin a provar aquests dispositius durant la fira podran triar el lloc i la posició preferida per ubicar el sensor, escollir el tema del so e imaginar lliurement què fer.

Nou grups traslladen el seu laboratori a la fira "Recerca en directe"

Enguany, seran nou els grups que traslladaran el seu laboratori a aquest emblemàtic espai del centre barceloní. Del grup UPF hi participa igualment el CREAL (Cente de Recerca en Epidemiologia Ambiental) amb un estand en què es pot mesurar la contaminació de la ciutat de Barcelona amb una aplicació mòbil.

A més, altres projectes en exposició permeten esbrinar els enigmes de la nostra galàxia a bord del satèl·lit Gaia; participar a l'expedició Actiquim per descobrir noves espècies antàrtiques i posar-los nom; donar vida a especies extintes fa mil·lennis per simulació computacional;  i cercar teràpies per a malalties rares, com ara l'atàxia de Friedreich.

Més informació sobre els temes i grups participants:  http://www.pcb.ub.edu/homePCB/live/ct/p1826.asp