Vés enrere El Departament de Ciències Experimentals i de la Salut acull la primera Nit de la Biologia

Demà, 7 de juliol, la Societat Catalana de Biologia —filial de l'Institut d'Estudis Catalans— entregarà per primer cop cinc nous guardons que premiaran, a partir d’aquest any, les persones o institucions que més han contribuït al desenvolupament i la difusió de les Ciències Biològiques.
06.07.2016

La Societat Catalana de Biologia (SCB), primera societat filial de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), ha convocat, durant aquest 2016 i per primera vegada, cinc guardons amb la finalitat de premiar els agents —persones o institucions— que més han contribuït al desenvolupament i la difusió de les Ciències Biològiques dins del territori de parla catalana. Aquests premis neixen amb el propòsit de convocar-se de forma anual, i d'esdevenir una cita de referència per a tota la comunitat científica del país: la Nit de la Biologia.

Nit de la Biologia

Enguany, la Nit de la Biologia se celebrarà el dia 7 de juliol al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB), seu del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la Universitat Pompeu Fabra, institució amfitriona de la 1a edició d'aquest esdeveniment. Durant l'acte, i en el marc d'una recepció i d'un bufet, la SCB farà entrega dels seus premis.

En aquesta primera edició, el Premi SCB a la trajectòria professional —el de caràcter més honorífic de tots els que es convoquen— distingirà el compromís i la tasca científica, mundialment reconeguda, de Joan Massagué i Solé, director del Memorial Sloan Kettering Cancer Center de Nova York. Massagué és barceloní, farmacèutic i Doctor en Bioquímica per la Universitat de Barcelona. Al 1979 va iniciar la seva aventura per les Amèriques, primer a la Universitat de Brown, posteriorment a la Universitat de Massachusetts, i més tard al Memorial Sloan-kettering Cancer Center a Nova York, on hi exerceix el càrrec de Director des de 2014. Des dels Estats Units, Massagué ha estat vinculat amb importants institucions del nostre país, com l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB). “Càncer”, “metàstasi”, “stem cells” i “TGF-beta” són, entre d’altres, “paraules clau” que identifiquen la tasca del Dr. Massagué, plasmada en un total de tres-cents-vint-i-sis papers, distingida amb més de vint-i-cinc guardons, i reconegut, l'any passat, com a “Highly Cited Researchers” per Thomson Reuters.

Joan Massagué i Solé IRB BarcelonaLa Nit de la Biologia

La Nit de la Biologia és la iniciativa amb què la SCB celebrarà, juntament amb la comunitat científica, els socis i simpatitzants de l'entitat, i el públic en general, els guanys acomplerts durant l'any en curs pels professionals i els estudiosos de les Ciències Biològiques del territori de parla catalana.

El tribunal que atorgarà els premis de la SCB està format per integrants d'un Comitè Assessor constituït per personalitats rellevants dins l’àmbit de les Ciències Biològiques. De forma prèvia, els membres del Comitè de Direcció de la SCB han seleccionat, d'entre els candidats presentats a cada un dels premis, els finalistes.

Finalistes al Premi SCB a un article científic

• Alfredo Mayor Aparicio, pel treball: “Changing Trends in P. Falciparum Burden, Immunity, and Disease in Pregnancy”
  • David Martínez Alba, pel treball: “Miocene small-bodied ape from Eurasia sheds light on hominoid evolution”
  • Marta Melé Messeguer, pel treball: “The human transcriptome across tissues and individuals”

Finalistes al Premi SCB a la divulgació

• David Bueno i Torrens, pel treball «100 gens que ens fan humans»
  • Jaume Llistosella Vidal i Antoni Sànchez-Cuxart, pel treball «Guia il·lustrada per a conèixer els arbres»
  • Televisió de Catalunya, pel treball «Quequicom: Estudiant el canvi climàtic al Pirineu»

Finalistes al Premi SCB al jove investigador

• Bruno Di Stefano, pel treball «C/EBPα poises B cells for rapid reprogramming into induced pluripotent stem cells»
  • Anna Soler i Membrives, pel treball «Contribució a l’estudi de les aranyes de mar (Pycnogonida): biogeografia de les espècies antàrtiques i biologia alimentària de les espècies»
  • Eva M. Novoa Pardo, pel treball «Evolution of the gene translation machinery and its applications to drug discovery»

Finalistes al Premi SCB a un treball de recerca de batxillerat

• “La bioacumulació i biomagnificació del mercuri” de Robert Cilleros Mañé de l’Institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona.
  • “Estudi de la biodiversitat de Cala Morell de Menorca” de Montserrat Herbera Ribas de l’Institut Les Corts de Barcelona.
  • “Els ocells de la seu” de Joaquim Minoves Ribes del centre Joan Pelegrí de Barcelona.

La Societat Catalana de Biologia és una de les societats científiques amb més tradició i més actives del nostre país. Aplega actualment a uns 1500 socis dels quals un 80% estan fent recerca activa en les nostres universitats o centres de recerca. Les jornades científiques de la SCB tenen una llarga tradició i són punts de trobada que permeten als investigadors fer xarxes properes i col·laboracions de gran eficàcia. La SCB organitza actuacions al voltant de les seves 19 seccions temàtiques en els aspectes més actuals de la Biologia bàsica o aplicada, i 6 seccions territorials. També aplega a un gran nombre de docents de secundària i altres persones properes a l’àmbit BIO. Per tots aquests motius, la SCB és, se’ns dubte, el punt de trobada de referència per als interessats en la Biologia a Catalunya.

Imatge Joan Massagué i Solé extreta de IRB Barcelona.