Vés enrere Docents del Departament d’Humanitats aporten el seu bagatge acadèmic per guiar rutes culturals

La iniciativa, adreçada a tota la comunitat universitària i a acompanyants externs, ja ha programat dues sortides per al mes de novembre, per conèixer el barroc a Barcelona i l’assentament grec d’Empúries i Ullastret.

26.10.2016

Posar en valor els paisatges, monuments arquitectònics i artístics i els jaciments arqueològics, a partir d’itineraris per patrimonis culturals i naturals, és l’objectiu de les Rutes culturals de la UPF. Es tracta d’una iniciativa acadèmica sorgida del Departament d’Humanitats i adreçada a tots els membres de la comunitat universitària, que tenen l’oportunitat de portar un acompanyant extern.

La proposta, que ja ha programat dues sortides per al proper mes de novembre, ofereix rutes que apropen de manera personalitzada l’experiència del lloc i la fascinació per la història explicada per persones professionals i acadèmiques, la majoria dels quals, docents de la Universitat Pompeu Fabra.

“El valor afegit d’aquestes sortides és que van a càrrec d’experts en paisatges culturals, història de l’arquitectura, arqueologia i art. Som gent que hem fet recerca acadèmica en aquests àmbits, i volem compartir els nostres coneixements de manera lúdica i educativa”, afirma Rosa Cerarols, professora del Departament d’Humanitats i impulsora del projecte. L’equip es completa amb els professors Antoni Luna, Marina Picazo (també del Departament d’Humanitats) i Elisenda Curià, tècnica en museologia i gestió del patrimoni.

Les rutes ofertes son diverses, flexibles i adaptables a les necessitats individuals i col·lectives del grup, amb una durada que es pot ajustar atenent a les particularitats dels llocs que es visiten. A més, les rutes ofereixen un ampli ventall de tecnologies i mètodes d’interpretació del passat (contacte directe amb restes arqueològiques, realitat augmentada, cartografia digital i recursos audiovisuals), per tal que l’experiència sigui més enriquidora.

Conèixer el barroc a Barcelona i l’assentament grec d’Empúries i Ullastret

Ja hi ha dues rutes de tardor programades per dos dissabtes del proper mes de novembre: “La Contrareforma i el barroc a Barcelona” (12 de novembre, inscripcions en línia fins al 4 de novembre, amb un preu de 15 euros per persona), i “Una trobada colonial de l’antiguitat: l’assentament grec d’Empúries i Ullastret, la capital dels indicetes ibèrics” (26 de novembre, inscripcions en línia fins al 17 de novembre, 38 euros per persona).

L’itinerari del barroc –un moviment que es pot considerar la proposta estètica de la Contrareforma-, guiat per Laura Farías, oferirà un recorregut panoràmic de l’arquitectura religiosa barcelonina del segle XVII i part del XVIII, concentrada al voltant de la Rambla dels Caputxins, la principal artèria conventual de la ciutat en aquell moment.

Pel que fa a la ruta de l’assentament grec a Empúries i Ullastret, que tindrà com a guia a la professora Marina Picazo, se centrarà en les excavacions arqueològiques de l’antiga Emporion i d’Ullastret, que han permès conèixer aspectes de la interacció cultural entre gents gregues i la ciutat fortificada dels indicetes ibèrics. S’explicarà aquesta trobada, la seva evolució i el seu reflex en la cultura material que ha sortit a la llum a partir de les troballes.

Altres rutes en preparació

A banda d’aquestes dues sortides, n’hi ha d’altres en preparació que es portaran a terme durant la resta del curs: “El Priorat, una prioritat”, “’Lo riu és vida’, el patrimoni fluvial del Delta de l’Ebre”, “Ruta urbana de l’èxode jueu a Barcelona”, “Navegant per Blanes amb la prosa de Ruyra”, “La comunitat jueva a la vila medieval de Besalú”, “Visita a les excavacions submarines d’un derelicte romà al Cap de Creus” i “Els castells medievals lleidatans d’Arnau Mir de Tost”.

Els estudiants de la UPF que prenguin part en aquesta activitat poden obtenir el reconeixement d’un crèdit ECTS, sempre i quan assisteixin a un mínim de dues sortides per curs acadèmic i que presentin un resum de cadascuna de les visites.