Vés enrere Atorgat el III Premi Extraordinari de Doctorat del Departament de Comunicació

Atorgat el III Premi Extraordinari de Doctorat del Departament de Comunicació

Mònika Jiménez Morales ha estat la guanyadora, per la tesi "De l'estereotip publicitari adult a la realitat preadolescent. Influència de la publicitat en els trastorns del comportament alimentari en nens de 8 a 12 anys", defensada el 19 d'octubre del 2006 sota la direcció del Dr. Xavier Ruiz Collantes.
12.05.2009

Dra. Mònika JiménezD'acord amb la resolució presentada per la Comissió per a la concessió del III Premi Extraordinari de Doctorat del Departament de Comunicació, la Comissió de Postgrau i Doctorat de la UPF, en sessió del 30 de març del 2009, va decidir atorgar per unanimitat el III Premi Extraordinari de Doctorat del Departament de Comunicació a la Dra. Mònika Jiménez Morales, per la tesi: "De l'estereotip publicitari adult a la realitat preadolescent. Influència de la publicitat en els trastorns del comportament alimentari en nens de 8 a 12 anys".

La tesi va ser defensada per la professora del Departament de Comunicació dela UPFel 19 d'octubre del 2006 i va ser dirigida pel catedràtic Xavier Ruiz Collantes. Va obtenir del tribunal la màxima qualificació: excel·lent cum laude.

La recerca posa de manifest la relació existent entre l'elevat consum televisiu de la població infantil immigrant i els trastorns del comportament alimentari que comencen a aflorar entre aquest col·lectiu.

El consum televisiu i els trastorns alimentaris en nens preadolescents

La investigadora va analitzar com els nens i nenes preadolescents s'adaptaven els estereotips televisius adults a la seva pròpia realitat, arribant a desenvolupar conductes alimentàries restrictives per tal d'ajustar-se a l'ideal físic esvelt difós per la televisió que, en alguns casos els podia conduir a trastorns alimentaris importants com ara l' anorèxia i la bulímia.

L'estudi destacava que la població immigrant era la que manifestava un risc més elevat de patir trastorns del comportament alimentari, i que aquesta dada  coincidia amb el fet que aquest col·lectiu passava més temps davant la televisió en absència dels seus pares.

D'altra banda, l'autora posava de manifest en el seu treball que la publicitat dirigida als preadolescents anunciava aliments altament calòrics i utilitzava estratègies creatives per a les quals els nens eren extremadament sensibles, com per exemple la música i les mascotes animades, entre d'altres.

Mònika Jiménez Morales és doctora en Comunicació Social per la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona i imparteix docència al Departament de Comunicació de la UPF des del 2006. Abans va dirigir  el Departament de Comunicació Corporativa de la Universitat de Vic. Les seves línies de recerca estan principalment vinculades a l'ús i a la recepció de les estratègies creatives publicitàries i en la seva incidència pel que fa a la creació d'estereotips.

La tesi doctoral guardonada es pot consultar al servei de Tesis Doctorals en Xarxa (TDX), a l'adreça http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0212107-184948/

Altres e-notícies relacionades

La UPF coordina una recerca d'àmbit estatal sobre publicitat televisiva i trastorns del comportament alimentari

Una tesi doctoral de la UPF relaciona el consum televisiu amb els trastorns del comportament alimentari en infants immigrants