Vés enrere David Comas va pronunciar la lliçó inaugural del grau en Biologia Humana

David Comas va pronunciar la lliçó inaugural del grau en Biologia Humana

Investigador de la Unitat de Biologia Evolutiva del CEXS, va impartir la lliçó: "Evolució i diversitat del genoma humà", el 2 d'octubre, a les 12.00 hores, a l'auditori del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona.
30.09.2009

Enguany,  seixanta quatre nous alumnes del grau en Biologia Humana que imparteix la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF han començat el curs acadèmic 2009-2010 a les noves instal·lacions de l'edifici Dr. Aiguader al campus del Mar, un total de 4.471 m 2 habilitats en aquesta primera fase.

L'acte d'inauguració oficial va estar presidit per Olga Valverde, vicerectora de Postgrau i Doctorat Relacions Internacionals de la UPF i comptarà amb la presència de Jordi Pérez, degà de la Facultat de Ciències de la Salut i Cristina Pujades, secretària del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) de la UPF. David Comas, investigador de la Unitat de Biologia Evolutiva del CEXS,  serà professor convidat a oferir la lliçó inaugural " Evolució i diversitat del genoma humà", el 2 d'octubre, a les 12:00 hores, a l'auditori del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (Dr. Aiguader 88).

L'espècie humana és un continu de diversitat genètica

La metodologia emprada per determinar els llinatges genètics dels quals provenen els humans indica que tota la població humana actual prové de l'Àfrica i que té una antiguitat d'uns 200.000 anys.

Així, la baixa diversitat que presenta el genoma humà és deguda a l'origen recent dels humans i al coll d'ampolla patit durant la sortida d'Àfrica. Tanmateix, les poques diferències genètiques que s'observen en les poblacions humanes són resultat de processos adaptatius a diferents ambients i a esdeveniments històrics com per exemple migracions i expansions de poblacions.

Les conseqüències d'aquestes diferències són molt diverses, des de la total neutralitat fins a la implicació en malalties. L'anàlisi de les diferències en el  nostre genoma ens dóna les claus per entendre quins han estat els factors biològics que han condicionat els humans en el passat i quines implicacions tenen en el present i futur de les nostra espècie.

David Comas és doctor en Biologia per la Universitat de Barcelona. Ha realitzat diverses estades de recerca a l'estranger (Londres, Munic, Hèlsinki) i es va incorporar a la UPF al 1998 quan es van iniciar els estudis de Biologia. Com a investigador és el responsable del Grup de Biologia de la Diversitat Genòmica dins la Unitat de Biologia Evolutiva del CEXS-UPF. La seva línia principal de recerca se centra en l'anàlisi de la diversitat del genoma en poblacions humanes i en les seves implicacions biomèdiques i evolutives.

Característiques del grau en Biologia Humana

El grau en Biologia Humana de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF, i que s'imparteix al campus del Mar de la UPF, té com a objectiu primordial formar professionals amb competències específiques i genèriques per desenvolupar amb èxit activitats professionals a la indústria farmacèutica i biotecnològica i als laboratoris d'anàlisis clíniques o ambientals i que, alhora, puguin liderar la recerca biomèdica del futur, tant en el món acadèmic com en el de la indústria.

El Grau en Biologia Humana, és un títol homologat i adaptat a l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior (EEES) de quatre anys de durada, amb una càrrega lectiva de 240 crèdits ECTS. El seu Pla d'Estudis es caracteritza per tenir un mòdul de pràctiques professionalitzades de caràcter extern (14 crèdits), a més de les corresponents assignatures bàsiques i obligatòries, i un mòdul de mobilitat o matèries optatives (16 crèdits). És una proposta acadèmica única i innovadora a l'Estat i constitueix un referent per als futurs graus en biomedicina.