Gener
Octubre
Novembre
Desembre

Vés enrere Una anàlisi basada en els determinants socials de la salut permet conèixer millor l'impacte de la covid-19 en els infants

L'estudi interseccional, elaborat per investigadors de la UPF, la UVic-UCC i la UAB i publicat a la revista Sociology of Health & Illness, considera els múltiples eixos de desigualtat i de les relacions de poder existents. El seu objectiu és comprendre millor els determinants socials de la crisi de la covid-19 que influeixen de manera desigual en la salut i el benestar dels nens, per poder desenvolupar estratègies de mitigació.

08.11.2022

Les preocupacions sobre els efectes de la pandèmia de la covid-19 s'han centrat sobretot en els grups socials més directament afectats, com ara la gent gran i els professionals sanitaris. Tot i això, s'ha prestat molta menys atenció a la comprensió dels efectes de la pandèmia en altres col·lectius, com és el cas de nens i nenes.

Si bé la salut física dels nens sembla veure's menys afectada que la de la població adulta, és probable que la seva salut mental, aprenentatge i benestar s'hagin vist significativament perjudicats durant la pandèmia a causa de les diverses restriccions sofertes i de la reducció de mobilitat i interacció social.

Un article publicat a la revista Sociology of Health & Illness, elaborat per investigadors del Grup de Recerca en Desigualtats en Salut, Employment Conditions Network (GREDS-EMCONET) del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, la Facultat de Ciències Socials de Manresa (Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya) i l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) aporta una anàlisi interseccional sobre l'impacte de la covid-19 en els nens.

"Aquest enfocament ajudarà no només a analitzar i avaluar de manera més apropiada l'impacte de la pandèmia, sinó també al desenvolupament d'estratègies de mitigació més efectives i equitatives, i a estar més ben preparats per a futures pandèmies"

L'estudi presenta un marc conceptual que considera els múltiples eixos de desigualtat (classe social, gènere, ètnia, situació migratòria, lloc de residència, etc.) i de les relacions de poder existents per comprendre millor els determinants socials de la crisi de la covid -19 que influeixen de manera desigual en la salut i el benestar dels infants. Segons els investigadors, "aquest enfocament ajudarà no només a analitzar i avaluar de manera més apropiada l'impacte de la pandèmia, sinó també al desenvolupament d'estratègies de mitigació més efectives i equitatives, i a estar més ben preparats per a futures pandèmies"

Un enfocament interseccional que permeti reduir les desigualtats

En el seu estudi, els autors apliquen un enfocament dinàmic interseccional, per garantir una anàlisi més profunda i completa de l'impacte a curt, mitjà i llarg termini de la crisi multidimensional de la covid-19 en la salut i el benestar dels nens, que és fonamental per condicionar i modelar les oportunitats d’aquest col·lectiu en un context determinat.

Consideren que hi ha determinants estructurals (context socioeconòmic i polític i eixos de desigualtat, com les circumstàncies socioeconòmiques, la degradació ambiental o el gènere) que operen a través de determinants intermediaris (circumstàncies familiars i de la llar, col·legis i escoles bressol, entorn social i barri, mitjans i recursos digitals).

Per tant, segons els investigadors, en el disseny i la implementació de mesures sanitàries per enfrontar l'actual pandèmia de covid-19 (i possibles pandèmies i crisis futures), és imprescindible considerar els diferents determinants socials de la salut i la interseccionalitat entre ells. Aquest enfocament permetrà emprendre accions equitatives per mitigar o frenar les desigualtats socials en salut que ja existeixen actualment, a fi d'abordar també les que afecten els infants, especialment els que pateixen discriminacions racials o de gènere.

"Adoptar aquesta perspectiva requereix un treball transdisciplinari coordinat i real entre diferents àrees com la salut, els serveis socials, l'habitatge, l'educació i l'urbanisme, entre d'altres", conclouen els autors.

Treball relacionat: Gabriel Lemkow-Tovías, Louis Lemkow, Lucinda Cash-Gibson, Ester Teixidó-Companyó, Joan Benach (octubre 2022). “Impact of COVID-19 inequalities on children: An intersectional analysis”. Sociology of Health & Illness

03. Salut i benestar
10. reducció de les desigualtats