Vés enrere Un receptor neuronal és el responsable dels errors de la memòria no emocional produïts per l’estrès

El bloqueig del receptor principal per a cannabinoides del cervell demostra ser suficient per eliminar els dèficits de memòria observats després d'un episodi d'estrès en el ratolí. L’estudi, elaborat per científics de la Universitat Pompeu Fabra, apareix a la revista Proceedings of the National Academy of Sciences.
29.08.2016

Receptor endocannabinoide 1Científics del Laboratori de Neurofarmacologia de la Universitat Pompeu Fabra, en col·laboració amb científics de la Universitat de Bordeus (França) i de la Universitat de Mainz (Alemanya), descobreixen el mecanisme subjacent a l’efecte nociu que produeix l'estrès en la consolidació de la memòria. Els resultats es publiquen a l'última edició de la revista Proceedings of the National Academy of Sciences.

L'estat emocional afecta la consolidació dels records. D'una banda, les emocions poden ajudar-nos a recordar esdeveniments importants de la nostra vida, mentre que, de l'altra, poden ser les causants d'errors en el registre dels records. Al llarg dels anys, la comunitat científica ha mostrat gran interès per l'impacte que exerceix l'estrès sobre la memòria emocional, en concret per aquella associada directament a esdeveniments traumàtics. No obstant això, no es coneixen massa detalls de com l'estrès influeix sobre la formació de records no emocionals, com en el  cas de recordar els fets de la vida quotidiana o les coses que estudiem.

Davant d’estímuls estressants, el nostre sistema nerviós dispara la producció i l’alliberament d'hormones com la noradrenalina, l'adrenalina i el cortisol, aquestes dues últimes produïdes en les glàndules suprarenals, i totes amb un marcat efecte sobre la capacitat cognitiva, ja que actuen sobre diverses regions cerebrals involucrades en la formació de memòries. El sistema endocannabinoide, responsable de regular processos com l'aprenentatge o la memòria, contribueix a frenar l'alliberament dels mediadors de l'estrès davant de situacions tenses i aclaparadores, de manera que l'organisme recupera les condicions prèvies a l'estrès gràcies a l'activació d'aquest sistema.

Aquesta investigació, part de la tesi doctoral de Maria Gomis-González i liderada per Andrés Ozaita, investigador principal del Laboratori de Neurofarmacologia i professor agregat al Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF, estudia el paper del sistema endocannabinoide en la consolidació de records no emocionals davant de situacions d'estrès, i troba el paper principal del receptor per a cannabinoides CB1 a les neurones de tipus adrenèrgiques/noradrenèrgiques. L'activació d'aquest receptor i la modulació que aquest exerceix sobre l'alliberament de noradrenalina condueixen al fet que en situacions estressants es produeixin fallades en la consolidació dels records no emocionals: en ratolins, després del bloqueig farmacològic o fins i tot genètic dels receptors per cannabinoides CB1, els dèficits de memòria no emocional típics d'una situació estressant no s’observen.

Membres del Laboratori de Neurofarmacologia (UPF)

Els resultats obtinguts demostren també que, a més de la participació del sistema nerviós central, hi ha agents perifèrics com les glàndules adrenals que participen en les fallades de la memòria descrites, i que porten a descobrir els receptors CB1 com a peça clau en el procés. Aquesta troballa garanteix l'aparició de nous enfocaments en l'estudi del tractament d'aquells aspectes cognitius vinculats a l’estrès.

Segons Ozaita, "el mecanisme descrit revela una important interacció entre la  neurotransmissió adrenèrgica i la cannabinèrgica, amb gran transcendència en la consolidació de noves  memòries. El coneixement d'aquesta interacció entre els dos sistemes de neurotransmissió contribuirà a comprendre els dèficits cognitius associats a l'estrès posttraumàtic”. I afegeix, "en aquesta patologia, els records emocionals associats a l'esdeveniment traumàtic produeixen una reacció estressant en el pacient, i n’alteren la seva capacitat de crear memòries quotidianes. Per tant, el nostre estudi pot conduir a ampliar el ventall terapèutic contra els dèficits cognitius de l'estrès posttraumàtic mitjançant molècules que redueixin l'activitat del receptor cannabinoide CB1”-

Article de referència: Arnau Busquets-Garcia, Maria Gomis-González, Raj Kamal Srivastava, Laura Cutando, Antonio Ortega-Alvaro, Sabine Ruehle, Floortje Remmers, Laura Bindila, Luigi Bellocchio, Giovanni Marsicano, Beat Lutz, Rafael Maldonado, Andrés Ozaita. Peripheral and central CB1 cannabinoid receptors control stress-induced impairment of memory consolidation. Proceedings of the National Academy of Sciences, Agost 2016. doi: 10.1073/pnas.1525066113.