Gener
Octubre
Novembre
Desembre

Vés enrere Un estudi sobre l’impacte dels plàstics a la costa catalana s’emporta el Premi PRBB al millor treball de recerca de batxillerat

El divendres passat es va lliurar el XIV Premi PRBB al millor treball de recerca en el camp de les ciències de la salut i de la vida. El lliurament del premi coincideix amb la jornada BioJúnior, organitzada per tots els centres del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona.

06.05.2019

Aquest divendres 3 de maig de 2019 s'han atorgat els guardons del XIV Premi PRBB per als millors treballs de recerca en el camp de les Ciències de la Salut i de la Vida, realitzats per estudiants de secundària d’arreu de Catalunya. En aquesta edició del premi, organitzat per la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF i pel Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) han participat 288 estudiants amb 266 treballs presentats.

La mar de plàstic; estudi de l'impacte dels plàstics a la costa catalana és el títol del treball de recerca guanyador. Els autors, Míriam Longás Bosch i Guillem Cuadrada Massanet, de Jesuïtes Gràcia i el col·legi Kostka (Barcelona) van avaluar els impactes que tenen els residus plàstics tant a la sorra com als animals marins del litoral català. Al seu treball van trobar uns 2000 kg/m2 de residus plàstics a la sorra i van comprovar que les partícules de microplàstics que es troben a l’aigua es poden incorporar als organismes que tenen activitat filtradora i així passen a la xarxa tròfica.

Els cinc finalistes van presentar els seus treballs davant d’un jurat format per tres investigadors del PRBB: Mar Carrió i Oriol Gallego del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF i Carlos Ruiz de l’ISGlobal.

Al final de l’acte va tenir lloc el lliurament dels guardons de la mà de Jordi Camí, director del PRBB; Joaquim Gea, degà de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF, i Mar Carrió, com a representant del jurat. Els treballs guanyadors van ser:

• 1r Premi: “La mar de plàstic; estudi de l'impacte dels plàstics a la costa catalana Míriam Longás Bosch i Guillem Cuadrada Massanet, de Jesuïtes Gràcia, Col·legi Kostka (Barcelona).
  • 2n Premi: “Bacteris com a agents descontaminants de vessaments d'hidrocarburs en un medi aquàtic. Catherine Iglesias Petrushichev, de IES Ramon Turró i Darder (Malgrat de Mar)
  • 3r Premi: “Nanopartícules: Un pas endavant en l'alliberament dirigit de fàrmacs Alba Casero Sánchez, de l’Escola Virolai (Barcelona).
  • 4t Premi: “Recerca biomèdica per identificar els gens que influeixen en l’efectivitat de la quimioteràpia en càncer de colon Aran Blasco Soler de l’Institut Montserrat (Barcelona).
  • 5è Premi: “Adaptació de la impressió en 3D en el tractament del càncer de pell Glòria Algara Muñoz, de l’Escola Pia Sarrià-Calassanç (Barcelona).

Els treballs “Aportacions per a un catàleg dels zoocecidis dels termes municipals de Girona, Salt i Sarrià de Ter, de Sara Font Domínguez, de l’Institut Jaume Vicens Vives (Girona) i Interacció dels orangutans amb les persones, d’ Eva Higueras Vázquez, de Escola Virolai (Barcelona) van rebre les dues mencions especials.

La Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF i el PRBB convoquen el Premi PRBB des de l’any 2005. Amb aquesta iniciativa, ambdues entitats busquen incentivar la recerca en ciències biomèdiques.

Jornada per incentivar vocacions científiques

El mateix divendres va tenir lloc la cinquena edició de BioJúnior, una jornada on els centres del PRBB organitzen diverses activitats per a estudiants de quart d’ESO i primer de batxillerat. 234 alumnes i professors de nou instituts han pogut gaudir d'una jornada d'activitats en espais del Parc. Els participants han assistit a una de les dues xerrades científiques organitzades, han realitzat una visita guiada per diferents espais de l'edifici, han assistit a una sessió informativa organitzada per Barcelona Activa sobre les professions del futur i han participat a una activitat dirigida per divulgadors de "La Ciència al teu Món".

Podeu veure la galeria d'imatges de la jornada al flickr del PRBB.