Vés enrere Troballa històrica a les obres del Mercat del Peix

Troballa històrica a les obres del Mercat del Peix

Les excavacions a la parcel·la que ocuparà l’Institut de Recerca i Innovació per al Benestar Planetari de la UPF han fet aflorar restes d’una variant precolombina de patata desconeguda fins ara.

28.12.2023

Les obres a l’espai de l'Antic Mercat del Peix, del qual la Universitat Pompeu Fabra és una de les institucions promotores, s’han hagut d’aturar per una troballa que ha desconcertat la comunitat científica. Els operaris, quan es trobaven excavant la parcel·la que en un futur acollirà l’Institut de Recerca i Innovació per al Benestar Planetari de la UPF, han descobert unes restes força anteriors al mateix Mercat del Peix.

Els estudis preliminars indiquen que es tracta d’un centre agrícola de principis del segle XII, moment històric en el qual es va produir el naixement de la ciutat comtal medieval pròpiament dita. S’hi han trobat els fonaments d’una masia que es creu que pertanyia a algun dels membres de la cort de Ramon Berenguer IV, el Sant.

Ubicació del Mercat del Peix, al costat del campus de la Ciutadella

El més sorprenent d’aquesta descoberta és que, a la part corresponent al soterrani, s’han trobat restes de sacs que havien contingut una espècie de patates desconeguda fins ara. Els primers estudis per identificar la nova espècie de tubercle, duts a terme al Laboratori de Proteòmica del Departament de Medicina i Ciències de la Salut de la UPF (MELIS), conclouen que es tracta d’una espècie anterior a les patates actuals (Solanum tuberosum).

Aquest fet posa en entredit el mite que les patates provinguin d'Amèrica i indicarien l’origen català del tubercle més emprat en la gastronomia mundial. Ja s’ha batejat aquesta espècie com a Solanum Perensis Fabrae, en honor a Pere Martí, l’operari que ha descobert les restes.

Francesc Subirada: "Aquesta descoberta ha obert un munt de possibilitats per posar a treballar el talent de la nostra universitat al servei de la societat”

Segons Carla Lancelotti, professora experta en Arqueologia del Departament d’Humanitats de la UPF “aquesta descoberta canvia el paradigma científic sobre el qual fins ara hem basat la nostra recerca i obre moltes teories, que caldrà verificar i investigar”. I afegeix que “per fi l’arqueologia es posa al centre de la innovació en sistemes alimentaris”.

Per la seva banda, Francesc Subirada, director de la Iniciativa UPF per a la Ciutadella del Coneixement, creu que la troballa inicia una nova via per continuar amb els esforços de la UPF en matèria de transferència de coneixement: “Aquesta descoberta ha obert un munt de possibilitats per posar a treballar el talent de la nostra universitat al servei de la societat”, emfasitza.

A partir de les restes trobades, se n’ha pogut extreure l’ADN i recuperar l’espècie. Les patates resultants tenen unes qualitats organolèptiques extraordinàries. Des de la Unitat d’Innovació-UPF Business Shuttle s’han posat a treballar per crear una spin-off anomenada “UPFries” que s’encarregarà de desenvolupar una nova línia de snacks saludables i sostenibles a base d’aquestes patates mil·lenàries. Aquesta nova línia d’ingressos, segons Subirada, permetrà “assumir els costos de la construcció del nou complex, al mateix temps que proveirà les cafeteries dels campus de la UPF de nous productes KM 0”.

UPFries ja ha començat a comercialitzar les noves Patates Fabrianes en diversos sabors com ara Tataki Splash (Tonyina), Mar i Muntanya (Gamba i Bacó) o, les més atrevides, amb gust de crema catalana i anxova de l’Escala.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació