Vés enrere Rafael Argullol obté el premi Ciutat de Barcelona en la categoria d'Assaig

Rafael Argullol obté el premi Ciutat de Barcelona en la categoria d'Assaig

El catedràtic d'Estètica i Teoria de les Arts de la UPF ha estat guardonat per la seva obra "Visión desde el fondo del mar" (Acantilado, 2010). Els premis es lliuraran el proper 15 de febrer al Saló de Cent del consistori barceloní.
06.02.2011

Rafael ArgullolRafael Argullol, catedràtic d'Estètica i Teoria de les Arts del Departament d'Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra -a més de filòsof, poeta i assagista- ha estat guardonat amb el premi Ciutat de Barcelona 2010 en la categoria d' Assaig, per la seva obra Visión desde el fondo del mar.

El jurat, format per Victòria Camps, Antonio Monegal, Alberta Toniolo, Marina Subirats i Chantal Maillard, ha atorgat per unanimitat aquesta distinció al professor de la UPF "per la creativitat d'una obra que aprofita la recuperació de la memòria per expressar els trets més essencials de la subjectivitat, i que estableix una original relació entre els viatges realitzats i un viatge interior més enllà del recorregut físic i de les sensacions". Alhora, el jurat també n'ha destacat "la capacitat per explorar fronteres del gènere".

Amb Visión desde el fondo del mar, publicada per l'editorial Acantilado el setembre del 2010 (ha arribat ja a la tercera edició), Rafael Argullol també va obtenir recentment el premi Cálamo 2010 al millor llibre de l'any, atorgat per aquesta llibreria de Saragossa. L'obra està plantejada com una aventura del pensament i un recorregut no lineal per la nostra civilització. Les pàgines del llibre, caracteritzat per la seva llibertat tant formal com temàtica, inclouen un remolí d'idees, reflexions, històries i viatges, des de cròniques de viatges per Amèrica, Europa, Àfrica i Àsia, fins a memòries d'infància i interpretacions de notícies i moments personals.

Portada de "Visión desde el fondo del mar"Elspremis Ciutat de Barcelona els convoca anualment l'Ajuntament de Barcelona, amb l'objectiu de reconèixer la creació, la recerca i la producció de qualitat feta a la ciutat per creadors o col·lectius que hi treballen, o per institucions i organitzacions barcelonines que les promouen o les produeixen. Els guardons, dotats amb 7.825 euros cadascun, consten de disset categories, i es lliuraran el proper 15 de febrer, a les 19.00 hores, en un acte que tindrà lloc al Saló de Cent del consistori barceloní.

Docent, filòsof, poeta i assagista polifacètic

Rafael Argullol Murgadas (Barcelona, 1949) va estudiar Filosofia, Medicina, Economia i Ciències de la Informació a la Universitat de Barcelona, que va completar amb cursos a la Universitat de Roma, al Warburg Institute de Londres i a la Universitat Lliure de Berlín, i es va doctorar en Filosofia (1979) a la seva ciutat natal.

Com a professor, ha impartit docència en diferents universitats europees i americanes (com ara Berkeley, Califòrnia). Actualment exerceix com a catedràtic d'Estètica i Teoria de les Arts a la UPF, en la qual va ser director de l'Institut Universitari de Cultura (IUC) entre els anys 2002 i 2008.

Narrador, poeta, assagista, filòsof i defensor del coneixement i la il·lustració, és autor de prop de vint-i-cinc obres dins d'aquests gèneres, publicades la majoria d'elles a l'editorial Acantilado. Ha guanyat el Premi Nadal amb la seva novel·la La razón del mal (1993), i el premi Ensayo de Fondo de Cultura Económica con Una educación sensorial (2002).

Col·laborador habitual de diaris (actualment a El País) i de revistes culturals i artístiques publicades en l'Espanya democràtica a partir del 1975, ha vinculat amb freqüència la seva faceta de viatger amb la seva estètica literària, a més d'intervenir en diversos projectes teatrals i cinematogràfics.