Vés enrere PIPredictor: un model matemàtic que prediu l'èxit que tindrà un investigador

PIPredictor: un model matemàtic que prediu l'èxit que tindrà un investigador

En la seva elaboració ha participat Lucas Carey, cap del grup Single Cell Behavior Lab al CEXS. El model, entre d'altres aspectes, reflecteix diferències en l'evolució de les carreres científiques d'homes i dones. Es publica el 2 de juny, a la revista Current Biology.
01.06.2014

A la coneguda saga Joc de trons, una jove, Cersei Lannister, visita a un endeví per esbrinar si ella es convertirà en la reina. De vegades els estudiants de doctorat, que somien amb aconseguir el lloc acadèmic més alt, els agradaria recórrer a endevins per conèixer el seu futur. La qüestió si una persona arribarà a ser investigador principal i què requereix per arribar a ser-ho, és una pregunta a la qual s'enfronten tots els joves científics en algun moment de la seva carrera professional

lucas carey einstein Ara, a partir d'una gran base de dades amb publicacions científiques, un grup internacional d'investigadors ha desenvolupat un model matemàtic: PIPredictor capaç de predir qui es convertirà en un investigador principal. Els autors han dissenyat un model predictiu disponible a Internet per a tot aquell que estigui interessat en saber què li depara el seu futur: www.pipredictor.com.

El treball es publica el 2 de juny del 2014, a la revista Current Biology, i ha estat dirigit per Lucas Carey , investigador principal del Single Cell Behavior Lab del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) de la UPF, conjuntament amb els científics Ohad Manor, de la Universitat de Washington a Seattle (EUA) i David van Dijk, de l'Institut Weissman de Rehovot (Israel).

Què és el que determina l'èxit o el fracàs d'una carrera científica?

Per comprendre millor la naturalesa d'aquest procés de selecció i determinar quins elements curriculars d'un aspirant són predictius d'èxit o de fracàs, els registres de publicació de milers de científics es van introduir en un ordinador. Els autors s'han basat en el fet que la posició de l'autoria d'un article és un bon indicador de la seva situació acadèmica, atès que en un article científic els líders del grup de recerca solen situar els últims a la llista d'autors.

El programa desenvolupat per Carey et al. ha pogut inferir en l'evolució d'aquests científics, quins s'han convertit en IPs al llarg del temps, i quins no. Al mateix temps han pogut "aprendre" quin tipus de currículum, és a dir, quin registre de publicacions, està associat amb l'èxit acadèmic.

Són molts els que ho intenten i pocs els que ho aconsegueixen

Carey comenta "així com aquells que somien ser reis, hi ha molts més estudiants de doctorat que places de professors". Aquest excés es deu a diversos factors, entre ells destaquen l'actual estancament del finançament científic i el fet que, com passa en la reialesa, els científics líders poques vegades abandonen voluntàriament el seu lloc de treball mentre són joves.

lucas_carey Per tant, menys del 10% dels estudiants de doctorat al llarg de la seva carrera es convertiran en investigadors principals. Això fa que l'entorn professional científic sigui altament competitiu. Com segueix comentant Carey "de mitjana, s'estima que hi ha dos-cents candidats per cada plaça disponible, sent una comissió qui acaba decidint quin d'aquests aspirants a investigadors arribaran a dirigir el seu propi grup".

La qualitat percebuda supera la qualitat científica real

Així doncs, simplement a partir d'un registre de publicacions, els autors han estat capaços de predir amb alta precisió qui es convertirà en investigador principal i en quant de temps. Aquesta predicció és merament informativa i suggereix que altres factors, com els contactes personals o les aptituds socials, poden ser importants i estar correlacionades amb la promoció científica.

A més, el treball revela que, el prestigi de la revista en què un científic publica és molt més important que el nombre de vegades que el treball és citat per altres. És a dir, la qualitat percebuda supera la qualitat científica real.

Les dones científiques tenen menys possibilitats

El model matemàtic desenvolupat ha pogut mesurar l'efecte que té en la carrera científica el gènere de l'investigador i el prestigi de la universitat on aquest ha estudiat. Per desgràcia de totes les "Cersei" del món, es posa de manifest que els homes que vénen d'universitats d'alt rang, no només tenen millors currículum vitae, sinó que també, a igualtat de currículums, tenen més possibilitats d'esdevenir investigadors principals que les dones.

Avui en dia segueix sent un tema de debat com mesurar la qualitat de la ciència i dels científics. Sens dubte, aquest tipus d'estudis ajuden a revifar el debat, amb l'objectiu final de fer la ciència i les seves institucions acadèmiques més transparents i productives per al benefici de la humanitat.

El PIPredictor està disponible en: www.pipredictor.com

Article de referència:

David van Dijk, Ohad Manor, Lucas B. Carey (2014), " A quantitative analysis of publication metrics and success on the academic job market ", Current Biology, vol. 24, num. 11, 02 de juny.

Altres notícies relacionades:

Richard Van Noorden (2014)," Computer model predicts academic success", Nature News, 2 de juny.

John Bohannon (2014), " Career Moneyball", Science Careers, 2 de juny.