Vés enrere PANACEA, un ambiciós projecte de tecnologies lingüístiques coordinat per la UPF

PANACEA, un ambiciós projecte de tecnologies lingüístiques coordinat per la UPF

Un projecte del setè Programa Marc de la Unió Europea que coordina Núria Bel, investigadora de l'IULA i professora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge,  que té com a repte estratègic superar les barreres lingüístiques europees a través de mitjans tecnològics.
22.02.2010

PanaceagroupEls passats dies 21 i 22 de gener va tenir lloc al Campus de la Comunicació - Poblenou la reunió d'inici del projecte europeu PANACEA (Platform for the Automatic, Normalized Acquisition of Language Resources for Human Language Technologies), un projecte coordinat pel grup de Tecnologies dels  Recursos Lingüístics (TRL) que coordina Núria Bel, investigadora a l'Institut Universitari de Lingüística Aplicada (IULA) i professora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF.

Un repte estratègic per a Europa en l'actual l'economia globalitzada és superar les barreres lingüístiques a través de mitjans tecnològics. Les expectatives de milions de ciutadans a tot el món se centren principalment en les possibilitats que brinda la traducció automàtica,  tant del llenguatge oral com de l'escrit, per afavorir la comunicació i el lliure intercanvi de coneixements.

L'aspecte més crític de la traducció automàtica rau en la seva dependència de les dades o el coneixement sobre els idiomes que tracta, els canvis segons els diferents àmbits de coneixement i també de les noves varietats lingüístiques. La disponibilitat d'aquestes dades de les llengües és el que aborda la Plataforma PANACEA, un projecte finançat pel setè Programa Marc de la Unió Europea, que està coordinat per la UPF i en el que participen sis centres més de recerca europeus.

L'objectiu de PANACEA és la producció, progressivament automatitzada, de recursos lingüístics en totes les etapes: adquisició, producció, actualització i manteniment dels recursos requerits en principi, però no únicament, per a la traducció automàtica. Aquesta automatització reduirà el cost, el temps i l'esforç humà,  de manera significativa garantint-ne el subministrament.

La innovació científica que aporta PANACEA és la implementació de nous mètodes per aprendre de manera automàtica el coneixement lèxic i gramatical en grans volums de textos. Gràcies a la tecnologia desenvolupada en aquest projecte millorarà la qualitat dels sistemes de traducció automàtica per a totes les llengües.

PANACEA s'estructura al voltant de vuit àrees de treball coordinades per la UPF, la qual participa a més en la construcció i disseny de la Plataforma. Els altres membres del consorci són el Consiglio Nazionale delle Ricerche - Istituto de Linguistica Computazionale (Itàlia), l'Institute for Language ans Speech Processing (Grècia), la Universitat de Cambridge (Regne Unit), Linguatec (Alemanya), la Dublin City University (Irlanda) i ELDA-Evaluation and Language Resources Distribution Agency (França).