Vés enrere MedBioinformatics, un projecte sobre recerca translacional i medicina personalitzada en oncologia i neuropsiquiatria

Compta amb un finançament de 3,5 milions d'euros, en el marc de l'Horitzó 2020 de la Unió Europea. Ferran Sanz, catedràtic del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut, i director de la Unitat de Recerca en Informàtica Biomèdica (GRIB) de la UPF-IMIM, serà el coordinador del projecte.
18.05.2015

En el marc de l'Horitzó 2020, la Unió Europea ha finançat amb 3,5 milions d'euros el projecte MedBioinformatics . Aquest projecte té per objectiu desenvolupar eines bioinformàtiques que permetin analitzar adequadament l'enorme volum de dades i coneixement que es genera en la investigació biomèdica i de l'assistència sanitària amb la finalitat de facilitar la recerca translacional i la medicina de precisió.

1-ferran2Segons Ferran Sanz ,  catedràtic del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF, i director de la Unitat de Recerca en Informàtica Biomèdica (GRIB) de la UPF-IMIM i coordinador d'aquest projecte, "la majoria d'usuaris potencials, és a dir els investigadors translacionals i els professionals sanitaris, no disposen d'eines adequades per explotar de manera eficient aquesta gran quantitat d'informació. Fins ara, els esforços realitzats per desenvolupar mètodes i programes bioinformàtics no han produït l'impacte esperat en els entorns sanitaris".

Sanz ha afegit que això és degut "per una banda, a la falta d'estratègies integradores que combinin eficaçment els diversos tipus de dades que estan disponibles en diferents repositoris arreu del mon, i per altra banda, a la manca de participació dels usuaris finals en el procés de creació d'aplicacions per a que identifiquin la informació que realment els cal i la presentin en el format més adient. Cal desenvolupar aplicacions que integrin, analitzin i mostrin la informació biomèdica d'una manera que sigui immediatament comprensible i útil per als usuaris finals " .

Les aplicacions a desenvolupar en el projecte MedBioinformatics es centraran en dues especialitats mèdiques, l' oncologia i la neuropsiquiatria, que tenen un gran impacte en la salut i el benestar de la població. El fet d'identificar quines són les necessitats bioinformàtiques d'aquestes dues especialitats tant dispars, facilitarà la identificació i disseny d'aplicacions que podran satisfer les necessitats de professionals biomèdics d'altres àrees.

Entre les aplicacions a desenvolupar hi ha una nova generació d'eines per estudiar la relació entre genotip i fenotip, un navegador de biomarcadors de malalties, eines per analitzar i preveure les comorbiditats, i aplicacions per recolzar el diagnòstic molecular i el tractament personalitzat del càncer. Per dur a terme els seus objectius, MedBioinformatics compta amb un equip multidisciplinari constituït per bioinformàtics i investigadors translacionals i clínics.

El projecte MedBioinformatics cobreix 5 eixos d'expertesa (bioinformàtica, recerca translacional, pràctica clínica, industria/PIMEs i gestió de projectes) i dues especialitats mèdiques (oncologia i neuropsiquiatria). El projecte durarà tres anys i compta amb la participació de 13 grups de recerca de 9 institucions de 5 països diferents. Per part de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) hi participen el Grup de Recerca en Genòmica Biomèdica, el Laboratori de Genòmica Evolutiva i el Grup de Recerca en Neurobiologia del Comportament.

A nivell de Catalunya hi participen també l'Institut d'Oncologia de la Vall d'Hebron i la empresa Synapse. A nivell internacional, participen el European Bioinformatics Institute (EBI) de la Universitat de Copenhagen (Dinamarca), l'Institute for Molecular Medicine Finland de la Universitat de Helsinki, la Universitat d'Oxford (Regne Unit) i BMD Software Lda. (Portugal).

Altres e-notícies de recerca relacionades:

GRIB EXPO, el futur de la informàtica biomèdica