Vés enrere Màrius Serra imparteix la lliçó inaugural de la Facultat de Traducció i Interpretació

L'escriptor, traductor i enigmista català va obrir el curs 2013-2014 amb la lliçó "El cotxe car de la cosina prima", en què va parlar sobre les complicacions i els paranys que cal evitar a l'hora de traduir un text.
14.10.2013

Màrius Serra impartint la lliçó inauguralL'escriptor català i traductor de l'anglès Màrius Serra i Roig va ser l'encarregat d'impartir la lliçó inaugural d'aquest curs 2013-2014 de la Facultat de Traducció i Interpretació de la Universitat Pompeu Fabra, que va dur per títol "El cotxe car de la cosina prima".

L'acte va tenir lloc el 15 d'octubre a les 13:30h a l'auditori del Campus del Poblenou i va estar presidit pel rector de la UPF, Jaume Casals, i va presentar el conferenciant M. Dolors Cañada, degana de la Facultat.

Els "falsos amics", eix central de la lliçó inaugural

Màrius Serra va parlar sobre les complicacions i alguns dels paranys que ha d'evitar el bon traductor, des dels falsos amics ( false friends en anglès) fins a les referències culturals, amb un èmfasi especial en la traducció de textos de peu forçat i altres jocs de paraules.

D'esquerra a dreta: Màrius Serra, Jaume Casals i M. Dolors CañadaEls " falsos amics" són paraules que tenen una ressemblança en la forma amb una altra d'un altre idioma però que no signifiquen el mateix i, per aquest motiu, en ocasions s'utilitzen erròniament com a equivalent.

Màrius Serra es un gran entusiasta i creador d' entreteniments gramaticals, i autor de jocs de taula i desenes de mots encreuats. Ha col·laborat en nombrosos programes d'entreteniment com el ja desaparegut Picalletres i té una secció setmanal sobre dialectologia al magazín Divendres, ambdós programes de TV3, anomenada "Paraules en ruta".

Escriptor, traductor i enigmista

Llicenciat en filologia anglesa per la Universitat de Barcelona, es dóna a conèixer l'any 1994 amb la seva novel·la Mon oncle, que va fer que un jove Màrius Serra fos guardonat amb el premi Fundació Enciclopèdia Catalana de narrativa. Posteriorment tindria la oportunitat d'exercir com a columnista a diaris catalans com l' Avui i La Vanguardia, i va ésser l'encarregat de l'espai L'enigmàrius del programa Els Matins de Catalunya Ràdio.

Aspecte que oferia l'auditori del campus del PoblenouEntre les seves obres més destacades podem trobar llibres de narrativa breu com La vida normal, Premi Ciutat de Barcelona l'any 1999; Plans de futur, Premi Sant Jordi a la millor novel·la d'aquest any 2013 i Verbàlia, un recull de textos ludolingüístics documentats que li ha valgut diversos guardons, com el Premi Lletra d'Or l'any 2001. Basat en aquesta última novel·la, Serra ha creat un joc de taula amb títol homònim i, en una intenció de portar la seva passió per la llengua més enllà del paper, també crea Verbàlia 2.0 , una proposta interactiva a través de Facebook, on planteja un enigma lingüístic diari que els usuaris han de resoldre.

La seva àmplia trajectòria en el món de la llengua l'ha portat a formar part de la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans aquest any 2013.