Vés enrere La UPF, la UPC, Barcelona Global i FEMCAT presenten el grau Barcelona Engineering and Economic Studies

El nou grau interuniversitari, que s’impulsa per al curs 2017-2018 amb la implicació i el finançament del teixit empresarial de la ciutat de Barcelona, tindrà preu públic, un programa de beques i un sistema propi de selecció dels estudiants.

18.07.2016

La UPF, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Barcelona Global i FemCat han presentat aquest dilluns, 18 de juliol, el grau Barcelona Engineering and Economic Studies, un nou grau interuniversitari d’excel·lència i innovador que es posarà en marxa el curs 2017-18 i que compta amb la implicació i el finançament del teixit empresarial.

El rector de la UPF, Jaume Casals; el rector de la UPC, Enric Fossas; el president de Barcelona Global, Gonzalo Rodés, i el president de FemCat, Ramon Carbonell, han explicat que es tracta d’una nova titulació de grau interuniversitària que colideren la UPF i la UPC, i que incorpora continguts curriculars d’enginyeria combinada amb formació en economia. L’acte ha comptat amb la presència del segon tinent d’alcalde d’Empresa, Cultura i Innovació de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni.

Jaume Casals ha remarcat que la proposta "uneix una activitat forta de la Politècnica amb una de les unitats acadèmiques més portents i reconegudes de la UPF, com és l'àmbit d'economia i empresa". I ha assegurat que "la idea és irrefutable i d'una gran contundència, i compta amb el suport de la societat civil"

Objectius del nou grau:

• Formar enginyers i enginyeres amb una formació transversal i amb una alta capacitació que els permeti encarar els reptes d'una societat en continua transformació.
  • Incrementar la competitivitat del país mitjançant la incorporació a les empreses de professionals amb una formació que inclou els àmbits de l’enginyeria industrial i l’economia.
  • Formar professionals orientats al lideratge a les empreses i persones responsables amb l’entorn
  • Captar talent internacional.
  • Implicar les empreses en el disseny i la implementació de la titulació.
  • Associar la marca Barcelona a la formació d’excel·lència internacional.
Característiques del grau:
  • Docència impartida en llengua anglesa.
  • Pràctiques professionals de qualitat amb accent en la dimensió internacional i màxima coresponsabilitat empresarial i acadèmica.
  • Desenvolupament d’una part del currículum fora de Catalunya.
  • Grau de 240 ECTS amb una durada de 4 anys i accés directe al màster Universitari d’Enginyera Industrial que s’imparteix a la UPC.
  • Programa internacional de captació d’estudiants.
  • Preu públic de la matrícula i sistema de beques adhoc, que garantirà la igualtat d’oportunitats.

Els nous estudis, que encara estan pendents d’aprovació per part de la Generalitat de Catalunya i que es posaran en marxa el curs 2017-2018, es finançaran des d’una fundació privada a través de les aportacions d’una selecció d’empreses. Aquestes aportacions permetran que el preu de la matrícula sigui l’equivalent al cost ordinari dels estudis en una universitat pública. Tanmateix, i per tal de garantir la igualtat d’oportunitats, també s’ha previst un programa de beques que finançarà totalment o parcialment el cost dels estudis.

La fundació estarà vinculada al grau a través d’un conveni de col·laboració que  fixarà els atributs, els requeriments i els resultats a aconseguir a l’entorn dels nous estudis. Entre altres objectius, la fundació també identificarà i traslladarà a les universitats les competències de formació que el teixit productiu voldria per a aquests nous professionals de l’enginyeria.

Per la seva part, les empreses faran aportacions econòmiques a la fundació i, en cas que així ho desitgin, podran formar part del patronat, que definirà l’estratègia, així com el finançament i la creació d’un programa d’endowment, que ha de constituir la principal font de finançament d’aquest projecte en el futur. Igualment, tindran accés preferent a la captació de talent tant a través de la realització de les pràctiques curriculars dels estudiants, com  a través de la inserció laboral dels titulats. La primera promoció de graduats s’incorporarà al mercat laboral el curs 2020-21.

Amb la totalitat dels cursos d’aquest estudis en funcionament --que es preveu assolir el curs 2022-23--, l’aportació prevista per part de la fundació al projecte serà d’uns 1,2 milions d’euros anuals.

El grau, el pla d’estudis del qual estan treballant totes dues universitats, es presentarà properament a la Generalitat de Catalunya per a la seva incorporació, si escau, a la programació acadèmica.

Origen de la iniciativa

El nou grau UPC-UPF neix fruit del Barcelona Global Challenge en Educació Superior, tres sessions de treball organitzades el 2015 per Barcelona Global amb la participació de més de 60 professionals, empreses i acadèmics per analitzar la conveniència d’impulsar a Barcelona la creació d’un grau d’excel·lència amb caràcter internacional i amb alta implicació empresarial.