Vés enrere La genòmica a l'abast d'estudiants de batxillerat i secundària

La genòmica a l'abast d'estudiants de batxillerat i secundària

El 12 de març,  al voltant d'un centenar d'estudiants han atès una xerrada sobre genòmica a càrrec de Ferran Casals, investigador de l'Institut de Biologia Evolutiva. Tot seguit han visitat les instal·lacions de seqüenciació que la UPF té al PRBB.
12.03.2014

El Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) en el marc de les activitats de difusió de la recerca del Programa d'Activitats Escolars (PAE) promogut per l'Ajuntament de Barcelona, ha organitzat,  el 12 de març, una xerrada científica amb el títol " Genòmica: seqüenciem el paller" a càrrec de Ferran Casals, investigador del grup de recerca en Genòmica de l'Institut de Biologia Evolutiva, centre mixt UPF-CSIC.

paecasalsHan assistit al voltant d'un centenar d'estudiants de batxillerat i del darrer curs de l'ESO,  provinents de quatre escoles, concretament, del Centre Educatiu Projecte  de Barcelona, de l'Escola Jaume Viladoms de Sabadell, de l'IES Guiovarda de Piera (Anoia) i de l'Escola Santa Isabel de Sant Cugat del Vallès.

En Ferran Casals és llicenciat i doctor en Biologia per la UAB. Entre els anys 2008 i 2011 va realitzar una estada al centre de recerca de l'Hôpital Sainte-Justine de la Université de Montréal (Québec, Canada), on va treballar en l'aplicació de mètodes de la genètica de poblacions a l'estudi de les malalties humanes i va participar en el 1000 Genoms Project i en la posada a punt de noves tecnologies de seqüenciació d'àcids nucleics.

Actualment treballa en l'estudi de la relació entre les variants genètiques rares i les malalties, en diferents poblacions humanes. És també el director de la  Barcelona Summer School of Genomics and Bioinformatics i membre fundador de Nusos, Activitats Científiques i Culturals SCCL.

La genòmica al servei de la qualitat de vida de les persones

El ponent ha emfatitzat molt especialment l'ús de la genòmica per a la identificació de malalties minoritàries, així com també els darrers avenços en l'estudi de les comunitats amb elevada incidència de consanguinitat, com per exemple les societats indostàniques. En aquestes cultures s'està observant que individus sans presenten mutacions degudes a matrimonis consanguinis, la qual cosa permet esbrinar quines mutacions són realment importants per a la salut i la supervivència. En definitiva, com ha dit Casals en la seva intervenció "la genòmica està cada dia més i més present en el sistema sanitari i la salut pública".

El professor Casals ha convidat la jove audiència a interpretar el genoma humà per tal de comprendre les bases biològiques de la nostra espècie i emprar aquesta informació per millorar la qualitat de vida de les persones.

Seguidament, els alumnes acompanyats pels seus respectius professors, organitzats per grups,  han fet un tomb per l'edifici del PRBB, les instal·lacions i els laboratoris del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) acompanyats per Mònica Rodríguez, Elvira López, Albert Català i Laia Agell, membres del PRBB i de la UPF, finalitzant el recorregut a la Unitat de Genòmica de la UPF. La investigadora Núria Bonet, tècnica del servei científic i tècnic de seqüenciació, els ha introduït en els conceptes bàsics de les modernes tècniques per a l'estudi del genoma.

Aquesta sessió s'integra en la sèrie de xerrades científiques per a joves adolescents que es duent a terme amb regularitat com ara edicions anteriors sobre addicció a les drogues, organitzades pel PRBB i el CEXS i conduïdes per Rafael Maldonado, Laura Cutando i Arnau Busquets del Laboratori de Neurofarmacologia del CEXS.

Altres e-notícies relacionades:

Rafael Maldonado parla de drogues i addiccions a joves adolescents